lördag 22 augusti 2009

Saltholm Runt 2009 - Pelle Borgström i sin BR 23 tog hem totalen - Vi blev tvåa i klassen och total trea.

Starten i stora kölbåtsklassen. Skönt att vi kunde få bort Seaquest 36an som vi fick i lovart. Bilden togs av Vailet Svahn.

Årets Saltholm runt bjöd på riktigt propaganda väder. Vi hade 40 anmälda i år. Några av katamaranerna kom inte till start men alla startande kom i mål.
5 m/s västlig, sol hela dagen. Svag sydlig ström.
Banan som vi la försökte vi få så att det inte skulle bli typisk spinnakerbana eller gennakerbana. Ingen skulle var särskilt gynnad.
En kryss till Dragör från Limhamn och sen en spetsig halvvind till Smågrundene och sen spetsig slör till Flakfort, läns mot Malmö redd, kryss mot Nordre Flint och en djup slör hem mot mål. Viss oro för att vinden kanske inte skulle räcka för att nå hem utan en DNF fanns det men de hade lovat att det skulle vara vind till 17:00.
Efter Dragör ändrade vi från fock till genua när det öppnade.

Vi samlades i tid idag och gick igenom banan och de möjligheter som den bjöd på. Vi höll vad vi kom framtill igen. Känns bra när det stämmer. Segelbyten och val av segel stämde och blev bra. Genuan sattes i rätt tillfälle. Enda missen här var ner från Små Grundene till Flakfort. Vi var inte riktigt samtrimmade för att kunna köra så hård och spetsig halvvind som det blev. Vi plockade ner och hissade genuan ner det vred emot halvägs till Flakfort. När vinden vred tillbaka nere mot Flakfort hissade vi igen. Länsen gick bra vi gled på bra gick upp och skar mer när det lättade och föll av när det kom mer vind. Möjligtvis gick jag kanske lite platt i bland.
R10orna var också ute på banan. Imponerande rörelse i båten. Snygga framför allt. :-)
Från malmö redd mot flinten så hade vinden vridit mer mot nordväst så kryssen blev istället en lite öppen bog. Synd för hade västvinden stått sig så hade vi haft en god kryss. Slören blev istället en perfekt läns in och vi gick i mål som total trea och tvåa i klassen. Äntligen.
Vann stora kölbåtsklassen gjorde Leif Andersson och hans besättning i sin Seaquest 36. Snyggt seglat.
Totalsegrare blev Pelle Borgström i sin BergströmRidder 23. Riktig sportbåt med tre man i trapets och gennaker. En blekeskenare som seglas fint.
H-båtsgänget seglar samlat runt banan. Allihop gick i mål samtidigt.

Bilderna fick jag från Magnus Granbom som seglar med Robert Nifelt i H-båt. Tackar.