söndag 23 augusti 2009

Båd i Tuborg mässan - en snabb överblick

Även en sen rapport är en rapport.
Efter Ven Runt drog vi Jakob och jag till Tuborg för att trösta oss med lite båtfrossa. Vi möttes av Martin Wikman, som sålde min båt, med ett glatt tillrop.
- Snygg båt. :-)
Vi hittade en plats längre in i hamnen och skulle övernatta.
Innan vi stack upptäckte vi att vi inte hade några duschgrejer med. Necessärerna låg kvar hemma. Jag fick en skvätt Head&Shoulder av Bertil men det räckte knappt till en dusch. Jakob offrade sig och tog en dusch i violdoftande Skona diskmedel.
Vi var ju inte i skick för mässbesök i trånga båtar.
Hur som hellst så vaknade vi tidigt tog ut och fixade seglen och torkade dem. Sen var det dags för mässbesök.
Det som mest imponerade på mässan var med den energi som den danska båtbyggarkonst utstrålade. För utom stora X-yachts så fanns det många nya båtar på plats från de små varven. Mer eller mindre innovativa. Olsen 37 hade en ganska radikal lösning på en låg smäcker look och ståhöjd. Båten är nu produktionsklar och formarna väntar bara på hugade spekulanter.
Som en av katterna bland de danska hermelinerna fanns svenska Arcona 340, på bilden, och Dehler 34an. Arconan kändes liten i förhållande till Dehler 34 SV, kanske också förklarar viktskillnaden, och finnishen inne var inte riktigt på plats än. Blir säkert konkurrenskraftig med svensk krona men hade jag valt hade jag nog valt Dehler ändå.
Det var lite svårt att reda ut om man skulle ha fock eller genua. Båda möjligheterna fanns.
Mässans kanske intressantaste båt var T34. Med gennaker mätte båten enligt Flemming Ancker 630s/sjömil i DH2009. Gennaker och fock konfigurerad. Om det är riktigt verkar regeln inte fixa den här båten. Vad sägs om en båt på LOA 9.99, Bredd 3.30 och ett djup på 2.20. Deplacementet på 3700 kg. Segelytan 67m2 där storseglet var 39m2. Spinnaker på 82m2 eller gennaker på 95m2. Känns som en båt som hittat tricket i DH2009.
Inredningen var välfungerande för turseglats.
En annan uppmärksammad dansk båt var danskkonstruerade Vivace 34. Här syns det välplanerade däcket. Killarna som bygger båten jobbar på att finna en fungernde lösning på ett vridbart peke. Ganska kaxigt om det blir av.
Intresset var stort för henne. Enligt Martin så kändes det väldigt deppigt på mässan på lördagen. - Det är nog värre lågkonjunktur i danmark sa Martin på kvällen. Då hade han ändå inte kört ett sånt race som vi. ;-)
Innan vi stack sken han som solen denna söndag
- Söndagen var kanon vad gällde intresset bland besökarna.
Vivace initiativtagarna jobbade verkligen hårt på att få det funktionellt i sittbrunnen.

En annan av danskbåtarna var Luffe 40.04. Hälften av alla sålda var med på Fyn Cup. Attraherar verkligen seglare. Snygg och välseglande.
Kolmast imponerar, i alla fall på 15-åringar. Ska ni slippa framtida gastproblem så är kolfibermast ett hett tips.
De svenska företagarna hade också tagit sig över sundet. Med svensk valuta i bagaget är det ju klart intressant att köra över och få fixat till sin ögonsten. Intresset var stort för Boat Consulting cardell AB´s tjänster.


En av Rolf Engels mest kapellköpande kunder på Kapell och annat. Det var mycket folk även här. Kapell och annat fixade mitt rattkapell som inte passade från Dehler. Det blev kanon.

Inga kommentarer: