söndag 29 juni 2008

Grynet - Första intrimningsturen idag

Vi körde två intrimningsturer idag. Första rundan fick vi hissat och kollat att alla segel och hur däcksutrustningen funkade.
Seglen passade och såg kanon ut. Riggen var för lös så riktig rättvisa blev det inte. Att båten är styv bevisades helt klart när hon bar genuan med en segelmakare i lä och med 3 man på kanten. 5 m/s true. Detta bådar gott.
D4-focken fungerade fint med barber haulen indragen mot ruffkanten.
Rullfocken såg också kanon ut.
Andra rundan körde vi gipp träning med dubbelskot. Efter ett 10-tal gippar börjar vi fungera igen. Båthantering och intrimning av båten är det vi kommer att ha fokus på i sommar innan nästa race Ven Runt i Råå.
Jag behöver definitivt timmar bakom ratten. Jag har aldrig varit med om en båt som svarar så på rodret. Något vinglig läns. Viss okoncentration infann sig också. Vi hade glömt ta med dricka.
Mattias håller för första gången i en ratt på segelbåt. Längst fram är min far och bakom honom Claes Hiersemann på Gransegel.
Inga backstag eller akterstag satta. Max sagg.
Backstag(naturligtvs skrev jag fel här det ska vara akterstaget) ansatta men jag tycker det fortfarande saggar. Undervanten måste svara bättre. Det är bara att prova sig fram. Skruva, kolla, skruva, kolla ...

7 kommentarer:

mattias sa...

Ja det var en härlig dag på sundet. Grattis igen till den fina båten.
Vill bara förtydliga att jag faktiskt seglat med ratt flera gånger tidigare. Tror det var han (Maxi 999), kommer inte i håg hans namn, som kom med på andra rundan som fällde den kommentaren. Rätt skall ju vara rätt ;-)

Anders Nilsson sa...

Just det det var ju Bertil som inte seglat med ratt förr. Jag blandade ihop det. Sorry. Det var kanske därför det gick så bra. :-)

Anonym sa...

Ni snackar rattar :D
Själv stod man och höll i hyundai 100 fot upp till gbg på en transportsegling i upp till 22 knop :D
Den var manligt !

Segla från helsingör till gbg på knappa 7 timmar och en kvart !

mattias sa...

inte ille - nästa gång ni saknar någon till transport segling i den klassen så hör av dig ;-)

Anders Nilsson sa...

Mattias A.
Ska du alltid vara värst...
Anders Hansen och Marko i Kracer gänget körde Ericsson VO70. ;-)
Kul va med "ett skipp paa riktiit".

Anonym sa...

Hehe....nä jag e inte med gänget på den längre, tyckte det va lite tradigt att vara lovartsfläsk eller grindare :D
Brorsan e kvar på hyundai dock och kör GR just nu, dom hade tydligen hyffsat häng på ericsson innan idag men dom e rätt off nu enligt ksss yatchtracker.
Dock ska ja nog me nån transport i sommar till gbg igen så vem vet det kanske blir samma repa som förra gången.

Anders Nilsson sa...

Jag skrev fel när jag skrev backstag. Naturligtvis ska det vara akterstag.
Återkommer med bilder från spänt backstag.