fredag 6 juni 2008

Dehler 34 SV - Grynet - Storseglet tar form på nationaldagen

Mastkurvan som Åke Nettelbladt på Gransegel i Malmö designat den. Jämn och fin för att passa våra backstag. Utan backstag blir det en mer bandyklubbalik mastkurva. Rakare i nedre delen och mer krum i toppen.

Go akterrunda, eller hur? En bred topp tycker jag gör storseglet mindre känsligt och lättare att få rätt. Lyftlattan i masttoppen ska få jobba. Vi kommer inte att jobba så mycket med akterstaget eftersom vi kommer att kontrollera förstaget med backstag. Detta blir vår lilla specialare. Akterstaget blir till att användas för att plana toppen på storen i rejäl vind. Backstagen ger dessutom en jämnare böj på masten. Denna uppsättning ger trots allt bättre kontroll av trimmet. Förstagsspänningen och mastböjen för att passa till storens mastkurva blir mer oberoende av varandra. Vi har lättare att få trimmet att passa alla väder.

5 kommentarer:

mattias sa...

Hur många rev kommer det bli?

Anders Nilsson sa...

Vi kör 2 rev.
Engelsmännen körde med ett.

Anonym sa...

Hur går det Anders ?

Hinner du få din båt klar i veckan till Kullaseglingen ?
Känns kanske lite vanskligt att rejsa direjt från varvet utan att prova skutan lite ;)

// matte swe-39

Anonym sa...

Hej,

Påverkas mätetalet av att storen ändras och backstag?

jack Sparrow

Anders Nilsson sa...

Storseglet är inom LYS-max bredden och i övrigt så är det standard P- och E-mått.
I DH-2007, IRC och ORCi mäts varje segel. Om den är särskilt straffad tror jag faktiskt inte. Den går inte att bygga ut åt det extrema hållet om man inte gör dubbla akterstag.
Angående backstag så får man inga straff i DH2007 eller SWELYS. Båtarna anmäls med backstag och alla har LYS-mätbrev nu i början.
I IRC straffas backstag ganska hårt och jag tror det är detsamma med ORCi. Vi planerar inte några sådana race i närtid och skulle vi vilja så får vi väl mäta in henne utan backstag om det skulle vara så. De sitter bara med en T-krok så de är bara att lyfta bort.