söndag 22 januari 2023

Tredje ILCA passet blev ett ensam pass

Vaknade i morse till minusgrader. -1 på termometern. Jobbigt inget ILCA pass och cykel kändes så där i 10m/s och minusgrader. Det fick bli en promenadrunda på 1,5h så jag inte stannade inne. Var inte så sugen på att träna inomhus idag.

 

Vad skådar mitt norra öga? Simon Linse från Karlskona Segelsällskap är ute på vattnet och kör.

Får höra hur det var. Skyndar runt hamnen och han verkar okej med det. Simon säger att det var långa länsar i motström vilket bådar för bra vågor att träna på.
Ångrar såklart att jag inte stack ut. Hem för lunch. Segla eller cykla en sväng? Inomhusträning känns som alternativ 3.

Kollar termometern och det slår precis om till två plus lika bra att dra ut på ett ILCA pass. Vinden ska dessutom lägga sig något.

Ensampass
Det får bli ett ensampass. Vad kan man göra av det för att relatera till de sex träningsprinciperna? Hur får jag kvalitet i ett ensampass i kraftig nordgående ström på Öresund?  (Länk till de sex träningsprinciperna)

Som seglare så tycker jag vi har tre olika scenarier på vattnet:
  1. Ensampass
    Passar att fokusera på det jag behöver göra bättre för att hantera båten eller burkteknik. Tid att reflektera är viktigt och nöta in till exempel en rörelse passar det ju alldeles utmärkt till. Klockan går att använda för att mäta förbättring i slag och gippar.
  2. Två båtspass
    Speed och trim för att driva båten. Snackar man ihop sig innan kan det bli grymt lärorikt. Accelerationsträning kan också funka när man är två.
  3. Flera båtar
    Racenära träning och båthantering på kortbana om man inte är så många. Start och accelerationsträning är ju grymt bra om man är tre.
Nästan alla gånger jag har haft coach så har det varit flera båtar med. Individuell coaching har det bara varit ett fåtal gånger. Det är såklart lyx att få coachning som individ men det hade nog gjort att utvecklingskurvan hade varit brantare.

Nock om det. Vad blir fokus idag då.
Rätt burkställning som Steve Cockrill och Nick Thompson snackar om i hängbänkarna. För att applicera träningsprinciperna så ska jag vara noga med att inte fuskburka. Utan hänga som Nick Thompson visar.
Länk till burkvideos
Björn Allansson sa att det är bättre att burka 30s rätt, vila, 30s rätt, vila, 30s rätt, vila etc än att burka med köttbullehäng i 10 minuter. Har man coach så är man väl i det närmaste skyldig att lyssna på honom.

Nick Thompson när han visar det i verkligheten och inte bara i hängbänk.

De långa länsarna får fokus bli att träna på att växla mellan att köra positivt och negativt genom att röra på kroppen. Vågorna ligger nog inte snett idag.

Väl nere i hamnen så ångrar jag mig nästan när dricksflaskan inte går att fylla på med vatten. Jag fick ta cykelflaskan istället och ut kom jag.

Hur gick passet då?
Jag började med en lång läns bort till bron. Nyckeln är helt klart att sitta fast. Jag provade också att röra mig betydligt mer framåt bakåt än jag brukar. Att luta sig bakåt i rätt tillfälle för att få en knuff av nästa våg gav utdelning om timingen var rätt. Som vanligt viktigt att hänga kvar uppe på vågen men jag var nöjd med mina lovartslovningar. Hämtade bra fart i lovningen för att sen falla av till negativt och hålla sig kvar på vågen. Det jag tränat på i Ystad funkade idag också då vågorna var lite högre. 
På kryssen var jag stenhård mot mig själv. Burka rätt med fötterna i vinkel så musklerna på framsidan tar belastningen, upp med rumpan med hjälp av hiking padsen och tryck nedåt så benen inte var krokiga. Satt bra fast. Fokus var att burka rätt. När detta sitter ordentligt fast jag blir trött ska jag lägga på kroppsrörelserna framåt bakåt med överkroppen.
När jag kom upp till hamnen igen frös jag om fingarana. Ett kort stopp med en rejäl åkerbrasa fick värmen i fingertopparna att komma tillbaka.
Det blev ett likadant varv till och sen in. En timme och 50 min effektiv tid med två grader i luften och fyra grader i vattnet fick räcka.
En fundering som jag fick var hur ska man andas på bäst sätt för att tåla mer mjölksyreproduktion?

Gött att Simon inspirerade till ett pass idag. 





Inga kommentarer: