söndag 5 februari 2023

ILCA pass i nollgradigt och två knops ström, life is good

Ett kort pass är också ett pass som Ulf Lundell hade sagt. Några minuter och en timme blev det idag. Bra tryck i vinden men framför allt blev det långa kryssar i åtminstone 2 knops motström. 
Stollar i jollar - Lasse, Ivar och jag bestämde oss för att göra ett försök idag.

Inte lätt att få till kvalitet när termometern är på nollan och 3,9 grader i vattnet. Kroppen tröttnar fortare och man blir helt klart orörligare. Hur som helst så fick vi kört tre kryssar och tre länsar. Vid första länsrundningen hade märket sjunkit så det stack bara upp 3-4 dm över vattenytan och Lasses skot fastnade. Vurpan var ett faktum men strömmen satte hård press på båten medan Lasse simmade runt i det kalla vattnet.

 Henrik Jörhov fick mig på en liten snutt. 

Skickade den till Emil Bengtson som är i Cadiz och Gustav Svensson som är insnöad i Stockholm för att få ett utlåtande. 

Emil som inte seglat i 2 knops strömmande 4 gradigt vatten i nollgradig luft, curlad av Finnjolleseglaren Ingvar Bengtson, föreslog att jag skulle ta med centerbordet nästa gång.
Gustaf Svensson tyckte jag hade lä lut efter slaget när jag fumlandes försökte trimma om med Zhik Supervarm handskar. 

Man kan ha det värre, Lasse, Ivar och jag var grymt nöjda med att ha kommit ut på vattnet. Tänker på hunden Lajka och alla svenska seglare som ligger på sofflocket eller är i skidbackarna.

Inga kommentarer: