torsdag 19 augusti 2021

Fredagsbilden #15 - La Grand Motte med "HUFen", en Volvo 242 L

Äntligen framme! Båtarna är avlastade och vi ska efter att ha kört i ett sträck ifrån Lomma köra en Europa Cup i vattnen utanför Camargue i Frankrike. Vi hade lastat en så kallad dubbelmacka och kört genom Europa.
Volvon klarade sig hela vägen vilket så här efteråt var ett mirakel. En 242 L, snikvarianten, inhandlad för 6000kr har ju inte de bästa förutsättningarna. Tror det är våren 1992.
Detta är första gång jag ska få segla i Medelhavet. Jag, Fredrik Lööf, Ola Sjöstrand och Peter Ekdahl har tagit oss ner till La Grand Motte. 
En veckas träning och en veckas racing i Laser. 120 lasers på linjen blev i sig en utmaning. Båtar överallt på kryssen. 
I husen i bakgrunden bodde vi, tre av oss, i en studio för två. Fredrik Lööf var att betrakta som lyxlirare med redigt boende. Kändes som vi käkade spagetti med tomatsås i 14 dagar för att hålla nere kostnaden. Minns att jag gick ner en kväll och käkade en entrecote med pommes själv. Jag pallade inte den fuktiga och stinkande studion längre som matsal.
Vi hängde ut våra våtdräkter på balkongen och det dröjde inte länge innan vaktmästaren knackade på dörren. 
- Parles vou français 
Ola vänder sig in i rummet. 
- Kan någon av er franska? säger Ola på bred skånska.
- Ja, jag, sa jag.
Vaktmästaren viftade med armarna som om han vispade grädde.
- Petit français, fick jag säga för att han skulle lugna sig.
- Huître, entrecote, voile, sa jag för att förväntningarna på att jag skulle fatta utskällningen skulle lägga sig. Han gav upp. Det går ju inte att ge sig på någon som summerar Frankrike i tre ord ostron, entrecote och segling.
Det var ändå tydligt att vi hade stört hans ordningssinne med att belamra balkongen med våtdräkterna. Fuktigheten i studion ökade åter så det rann kondens på fönstret. Ett grymt kul äventyr.

Inga kommentarer: