tisdag 10 augusti 2021

ILCA Master SM - Urban Nyhammar och Henrik Béen svenska mästare

Årets tyngsta SM är avgjort. Urban Nyhammar vinner SM i ILCA 7 och Henrik Béen vinner SM i ILCA 6. Stort Grattis till er båda och ni andra medaljörer. 


En riktigt grym prestation i det jag tycker var de svåraste förhållande jag någonsin seglat i.

I år krävdes det alltså en stockholmare och en skåning för att ta ner oss andra på jordklotet men nästa år då jäklar. Fantastiskt roligt att Ubbe, KSSS, är tillbaka och kör. Henrik Béen, Malmö Segel Sällskap, har också visat att det går fint i E-jolle genom att ta en 10e plats på VM tidigare i år. Detta i konkurrens med alla E-jolle ungdomar. Det går alltså om man seglar i båda klasserna.

ILCA Master SM är årets event #1. Något man inte ska missa. 

Ni kan möta mannen och ILCA Legends som Mats Göthlin som ni läste otroligt fina artiklar från i seglingstidningarna när ni var tonåringar. 

Ni får reda på att Ubbe är singel när prisutdelaren ger honom en morgonrock i pris. (Tips alla där ute, en hyvens lirare om ni är sugna på en morgonrock, bara att dejta Ubbe)

Sen träffar man polarna från förr och klubbkompisarna såklart. Jakob Lindvall, Jake, och Jonas Lobell, Lobban, träffade jag för första gången i början på 90-talet. Ola är klubb och seglarkompis från barndomen och så håller det på. Kärt återseende så att säga.

Det här blev mitt resultatmässigt sämsta SM sedan SM i Ystad tror det var 1991 eller 1992. Ystad var mitt första SM och jag blev typ 67 av 76. 
Jag hade det svårt i Arkösund. Trots bra båtfart och båthantering så gick det inte. Jag måste få kört mer tävlingar i stora fält. Det är en helt annan grej med stora fält men i år hade jag det ännu svårare än Master SM 2018 och 2019. Otroligt trångt på linjen och ruskigt väder med med mycket regn. 
Jag gjorde misstag som jag inte känner igen mig själv riktigt i.
Dag 1
Vind från nord, puffiga vindar som vrider, regn.
Race #1
Startproceduren gås igenom, enslinje, läfördel jag vill ut på vänster och bestämmer mig för lästart. Där tjocknar det till rejält med båtar och jag hör ett tut och synkar klockan. En minut kvar och de andra seglar. Jag skotar hem och kör när jag inser att jag har fel på tiden men det är för sent. Klockan är en minut fel. Helt överkörd och jag landar till slut på plats 25. Okej nu har jag gjort mitt misstag. Det utlovade regnet börjar falla.
Race #2
Starten går överkörd igen trots jag har rätt på klockan. Fasen vad två år är mycket utan race. Känns som jag är ny på det här igen. Får en plats runt 25 igen. Andra kryssen går sämst och jag tappar typ 7-8 båtar. Ser knappt ut genom solglasögonen längre. Det vrider höger i regnet, alltid något att ha observerat och att det som kanske påverkade mig när jag inte fattade vad som hände på andra kryssen var kanske all blåstången som flöt runt.
Race #3
Bättre start, lite fegare men får ett spår att köra i och alla andra kör också för babordshalsar. Då dyker det upp en seglare för styrbord och jag får följa med honom och tappar spåret. Här är frågan om jag gjorde ett misstag. skulle jag fallit bakom och gått för babord i ett lite sämre spår med mindre fri vind?
Efterklok ger inget. Vinden vrider tillbaka och halvvinden blir till en väldigt sned kryss och länsen blir en slör. Rundningen blir otroligt viktig. Fritt spår att köra i och det gäller sen att hålla i för babordshalsar. De som måste slå kommer att tappa. Rundningen blir perfekt och jag kan köra länge för babordshalsar. Det vrider ytterligare vänster och jag får gasa mot slutet. Har en båt i lovart som kört i fatt mig och får plats. En 18e plats, inte mycket att hurra för men något bättre.
På inseglingen funderar jag mycket. Slutsats, jag fattar ingenting. Fart, båthantering och det jag tränat på sitter. Förlorar inget på det men jag kan inte läsa hur jag ska segla. Känner jag vänster blir det höger. Vilse i pannkakan helt enkelt.
På Aftersail snackar vi om dagen och Jake, Lobban och jag bestämmer oss för att imorgon är en annan dag. Vi gör helt enkelt vår egen lista på söndagen och glömmer lördagen och internt är det den som gäller.
Dag 2 
Sydliga vindar som vrider.
Race #4
Bästa starten hittills, är hyfsat med på första kryssen, bra halvvind och läns. Andra kryssen blir en katastrof en stor klunga rinner in före mig. Seglar i träsket igen. Hopplöst.
Race #5
Black flag. Försöker försvara min lucka i lä mot en seglare pressar sig in. Black flag. Luckan borta, surt. Börjar köra framåt, trycker ut bommen i lä och båten rör sig uppåt lovart, ny lucka på 1,5-2m. Bra med och får fram fören. Lobban nere i lä är långt fram, måste ha tjuvstartat. Hoppas han inte kommer upp på mig. Båtarna i lovart slår en efter en när de får skitvind. Det här blir bra jag kör på. Litet motvrid jag slår över mot höger för att ta mig inåt. Regnet börjar igen höger vrid. Alla som slagit tidigare kommer på höjdare. Kört igen. Slår och följer med. Kämpar mig uppåt mot kryssmärket på låg i slutet. Det går inte det här. På sista kryssen blir det tight och jag slår för nära en styrbordsbåt och snurrar 360 och slutar med sämsta placeringen. 
Vår egna lista vann Jacob Lindvall, Lobban och jag fick ihop 61 poäng de två sista racen och Jacob 29. Grattis till Jacob, ÅSK, som åtminstone inte seglade med skidorna på. Åre Skidklubb är faktiskt med i seglarförbundet. 

När jag åker hem känns det som att jag inte lärde mig något. Efter att ha funderat två dagar så tar jag med mig att jag är snabb, bra båthantering, kom igång med starterna i alla fall men hur Arkösund fungerar vet jag fortfarande inte. Inte när det regnar i alla fall. Kanske dags att fokusera på att träna i regn och rusk. 😎

Resultaten hittar ni här:
Resultat efter ålders grupp:






Inga kommentarer: