söndag 11 oktober 2020

Över 100 roliga pass i jolle 2020

I onsdags förra veckan passerade jag 100 och har nu hunnit med 104 träningspass i Laser och 505. 86 pass i Laser och 18 i 505.

Träningscamp på Teneriffa i januari 2020

När vi drog igång sent i våras så tänkte jag att får vi gjort 20 pass i 505 så är jag mer än nöjd med det. Sen Björlanda Cup har vi inte kört 505 för jag började uppladdningen mot Master EM i Andora Italien. Med tanke på Corona situationen så valde vi i sista stund att stanna hemma. Tråkigt men säkrast. 
Årets höjdpunkt blev hur som helst SM i 505 som också blev årets första race i slutet på augusti. Åttonde plats redan första gången är vi nöjda med. Riktigt hård vind som krävde mycket av oss i att hantera 505. Herre Gud vad det går fort.

Alla tvåmansbesättningar borde nog köra Laser också för att få fler timmar på vattnet. En helt annan båt men positionering och det taktiska spelet funkar alltid. Känner att det hjälper mig i alla fall. Nu börjar vår höstserie med coachledda Laserpass, Simon Landestad är coach. Idag var vi 14 Laser och tre Finnjollar på vattnet.

Jag har reflekterat en hel del över positioneringen sen Björlanda Cup. Det svåraste i övergången till 505 från Laser är att skära på länsarna och få till gipparna rätt. Det funderar jag mycket på just nu. Sen måste gipptekniken såklart förbättras så vår uppbromsning inte ska påverka för mycket.



Mycket handlar om positioneringen efter rundningen och vad som kommer att bli den vinnande länsen. Stå på och köra ner i hörnet eller ta en gipp mitt på banan och komma in för styrbord.

Om vi vill höger och komma in för styrbord vid rundningen och har rundat först så är det såklart bökigt som i fall A att få in båtar under sig. Har man dem nära sig så känns det som om man får ta gippen så fort deras spinnakrar kommer upp. Annars går det inte (A). Det gäller att se upp se de inte kommer in på läsidan(B). Frågan är om man inte får konsumera lite ledning för att få till rätt position. Får vi dem utanför oss så har vi två valmöjligheter och det är att lova och följa med dem ner i hörnet med innerplats eller gippa som vi tänkte och komma in för styrbord (C).
Mycket att fundera på men det enda som hjälper är att tävla och testa.

Inga kommentarer: