måndag 13 januari 2020

Laser Master Camp 2020, Tenerife - reflektera mera

Nu har jag varit hemma i två dagar med ett huvud fullt av intryck och flera goa minnen med sköna Laser Master seglare. Det som blir bestående var så klart allt jag lärde mig genom att få tips av Emil Bengtson, vår coach, men också det som vi delade med varandra.
Laser Masterseglare har också en grej gemensamt och det är otroligt hög motivationsnivå för att lära sig få ordning på den här skutan. Birger Törnqvist var så fokuserad på seglingen att han missade att det hoppade ett tiotal delfiner runt om honom. 😀 Själv var jag nära att krocka med Havssköldpadda.

Birger Törnqvist, Mr Laser, har många fina argument varför han måste ha skotråttor. Hur ska han annars kunna klia sig på näsan eller rätta till kepsen?

Hemma har vi varit coachade av Simon Lundmark som har lärt mig allt jag kunde om att segla Laser innan säsongen 2019. 2019 var jag med på MSS Påskläger där Björn Allansson och Jonathan Åhlander coachade oss i fem dagar. Nu har jag fått ytterligare fyra dagar med grym support från Emil.
På morgongymnastiken fick vi torrsimma som uppvärmning. Tur var väl det.

Det gäller att ta till sig alla tips och jag tycker verkligen att det är bra att få hjälp av olika. Det finns många olika sätt att segla en Laser. Alla jag nämnt har till exempel haft olika startteknik, olika trim på hård läns, burkteknik på hård kryss, sätt att surfa på länsarna, driva henne på halvvind och så vidare. Nu hänger mycket på att också själv våga experimentera.
När man har kört fast i sitt sätt att driva sin Laser så är ett enkelt tips att stick på ett läger med en annan coach, inte för att det är fel på din vanliga men för att få en bredare palett tekniker.
Den här veckan skrev jag till Emil, när han frågade vad jag ville bli bättre på, bara tre saker:
  • framåt/bakåt rörelse på läns
  • burkningsteknik på kryss 
  • segling i höga vågor
Emil har verkligen hjälpt mig med mina önskemål. Teneriffa bjöd verkligen på fantastiska förhållanden för att lära sig att få ordning på hårdvind och högsjö. Det blåste i medel 8-10m/s i tre dagar med byar uppåt 13-14m/s. Fjärde dagen var det lite mindre vind men bra med sjö.

Om jag jämför min första dag och den här länsen dag tre så är det otroligt vad dessa tre dagar gjort med hur jag rör mig i båten, stabilitet och hur jag får till surftekniken. Det känns som om jag hade kunnat hållit på hemma i Öresund en hel säsong på egen hand utan att nå hit. Mycket kvar men när man fått känna hur det ska vara så vet man vad man ska leta efter.

Att få se sig själv på film är bra men också att se hur de andra gör och att få höra Emils kommentarer på vad vi gör bra och vad ska förbättras. Det blir självklart många garv sådana här dagar.
Hade Birger gjort en Nosedive så hade det varit för att han blev framtung. Nu när Ann gör "the Nosedive of the Week" så är det väl snarare för att hon baklätt, eller?

Visst är hon grym?

Älskar när Emil skriker:
- Fall av, fall av.
Ann skriker tillbaka ett:
-Va?
Också har vi "nosedive of the week" 😁

Om ni vill bli bättre. Fundera inte, gör det. Sailstar har sex nya Laser på Teneriffa, dra ihop ett gäng och ring Emil.

Inga kommentarer: