Skiftningarna i Öresund är stora. I onsdags hade vi bra med vind men med en grym sydgående ström på kanske 2,5 knop och havet var fullt med sjögräs vilket gjorde att det var riktigt hopplöst. Det gick inte att köra fart för man visste inte om de andra hade gräs eller om man själv körde med skit på rodret.
Idag hade vi bra vind från sydväst och sydgående ström men inte så kraftig och vattnet var helt befriat från sjögräs.
Jag har vilat sen i onsdags och gjorde bara ett cykelpass tidigare i veckan. Idag kändes det som om jag hade hur mycket kraft som helst att ta till. Viktigt med vila.
Vinden var stundtals hård så jag passade på att köra långa länsar. Måste hitta ett sätt att undvika att dyka på länsarna. Här handlar det nog mest om att komma ur "hårdlänspsykosen" som gör att man bara försöker köra rakt fram utan att kappsejsa. Våga att vika av med fören så den inte dyker. Gick mycket bättre idag. Hitta balansen och kör negativt eller skär allt för att undvika dyk. Vi får se om det är rätt metod på nästa hårdvindsrace. Att vurpa framåt eller fylla sittbrunnen kan ju inte vara snabbt.
Det är lätt att glömma hur mycket bättre båthanteringen blivit sen november i fjol.
Jag har vilat sen i onsdags och gjorde bara ett cykelpass tidigare i veckan. Idag kändes det som om jag hade hur mycket kraft som helst att ta till. Viktigt med vila.
Vinden var stundtals hård så jag passade på att köra långa länsar. Måste hitta ett sätt att undvika att dyka på länsarna. Här handlar det nog mest om att komma ur "hårdlänspsykosen" som gör att man bara försöker köra rakt fram utan att kappsejsa. Våga att vika av med fören så den inte dyker. Gick mycket bättre idag. Hitta balansen och kör negativt eller skär allt för att undvika dyk. Vi får se om det är rätt metod på nästa hårdvindsrace. Att vurpa framåt eller fylla sittbrunnen kan ju inte vara snabbt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar