lördag 18 augusti 2018

International 505, andra passet med 9013. Dags att få masttrimmet rätt.

Stefan Sandahl och jag drog ut på ett pass idag. Den här gången hade jag och Jacob Jacobsson monterat mastfoten rätt. Dags att testa hur det blev.
Stefan och jag tog en kort halvvind för att känna på hur det var att stå i trapetsen. Sen körde vi en längre bidevind då vi försökte få ordning på krysstrimmet. Vi satte grundtrimmet på 5:an för medelvind.

Det fungerade inte helt. Storseglet kändes som om vi hade trimmat för hårdvind. Mycket tvist i toppen och det stämde inte riktigt med hur trimguiden skulle ge oss tycker jag.

Focken kunde jag tycka hade för löst förstag för att vara satt för medelvind. 

Någonting stämmer inte med raken på masten. På måndag är det dags att mäta upp allt igen. Tror efter lite funderande att det är mastfoten som är för långt fram. Det finns bra trimguides från Pinell & Bax så det är väl bara att vara noggrannare med alla mått. 

Efter kryssen som gick grymt snabbt så körde vi en lång undanvind där vi till och med fick till gipparna. Okej, ganska konservativt med mycket marginal då.
Jag försökte köra lite högt för att få upp farten och när den kom föll vi av på vågorna. När det blev bra gick det grymt snabbt. Efter att vi tyckte det räckte så plockade vi ner.
På länsen så ska jag mäta upp spinnakerbommens vinkel och märka upp gajen. Svårt att vara exakt utan märkning på tampen. Måste ha en vimpel också så vi ser vindriktningen.
Att plocka ner spinnakern var inte heller en lätt manöver. Hissa gick bra. Vi fick hissa upp och prova igen. Vi fick spinnakern i kläm mot lägajen på något vis.
En annan fundering är också hur man gör med centerbordet vid planing. Vi lät det vara men det bör nog hissas upp.
Videosnutten filmade Stefan innan vi hade lugnat ner oss efter undanvinden. Eufori skulle snutten heta.

Eufori - hyfsat uppspelta

När vi kom in torrseglade vi spinnakernertagning på hamnplanen. Det visade sig att krånglet berodde på att jag drog i i inhallinan på fel vis och fallet fastnade i skotråttan som gjorde att allt spändes. Om jag drog mellan blocket och skotråttan så gled spinnakern lätt in utan att fallet fastnade. En vital detalj på plats tills näste gång.
På måndag får jag flytta mastfoten och se om det blir bättre på nästa träningspass. Söndagar är ju helig dag för Laserträning. Nästa 505pass är planerat tills på tisdag.
Kul att Ola Sjöstrand också var ute med sin Snipe idag och tränade inför Snipe SM. Henrik Beén var ende Laserjollen som var ute och tjuvtränade inför Laser Masters VM på Irland. Karl och Henrik Jörhov var ute och tränade i H-båt. Optimistjolleseglarna packade ihop båtarna för race i Danmark imorgon. Liros Cup i Ystad blev inställt så då fick danskarna rädda helgen.
Bra tryck i klubben nu.


Inga kommentarer: