Veckans prognos är nog viktigast att fundera över vad den kan ge. Kombinationen av mätregler och utnyttjandet av tretalsräkning i ORCi har ju gjort att förutsättningarna för de flesta ORC-båtar som jag känner ändras avsevärt.
Inte mindre än 5 Italia 998 är på plats för att tampas i Class C. Sugar och Immac tror jag är de två hetaste Italia 998 teamen. Det ska bli kul att se om Italia 998 Happy hour får det att lossna den här gången. I Köpenhamn fick de inmätningsproblem av utrustningen, när de ledde VM 2016, som gjorde att de fick onödigt straff och resultatet kom av sig.
Blir det de lättare vindar som är i prognoserna kan någon av de många Farr 30 definitivt vara att räkna med. Kommer mellanvindar att dominera är så klart X-37 Hansen och First 37 Team Pro4u också heta. Jag tror dock att det krävs över 12 knop för att det ska funka för Team Pro4u. Hansen är inte riktigt lika känsliga för lättare vindar.
Maurizio Cossutti som dominerat som ORCi designer tidigare, innan Matteo Polli designade Italia 998, kommer med genom Estländarna i Team Eesti media i Class C i en ny 37-fotare.
En annan one-off som är intressant är New Frontier N/F 35. Med data som:
Length Overall 10.790m
Maximum Beam 3.618m
Displacement 4,200kg
Draft 2.160m
Segel yta stor/genua: 34/45m2 och spinnaker på 95m2.
Grunddata på båten som en racer lyckas de ändå komma in i Class C med ett nästan maximerat CDL på 9,747. Hur de mäter i IRC kan jag dock inte bedöma.
Nya Joudeel/Vrojlik designade Dehler 34 som Insails seglar med ska bli kul att följa liksom Waarschip 36 som nu laddar på med ordentligt med nederländska toppseglare som Erik van Vuuren, som ledde VM i Helsingfors, och Mischa Heemskeerk. Inte lätt att hinna få tillräckligt med timmar i nya båtar och reglerna är ju tillräckligt bra idag för att det inte ska vara lätt att hitta genvägar mot de etablerade besättningarna i inkörda båtar.
Bland IRC-båtarna tror jag egentligen bara J-112E Lance har med toppstriden att göra. Hade veckan gått i hårt väder hade det varit en annan sak.
Dagens Havskör startar med bleke så det börjar ju fint för Farr 30orna. Vi får se på måndag.
Resten av veckan blir sen bankappseglingar.
Estländska Mästare 2018 och vinnare av Baltic Offshore Week
Inte mindre än 5 Italia 998 är på plats för att tampas i Class C. Sugar och Immac tror jag är de två hetaste Italia 998 teamen. Det ska bli kul att se om Italia 998 Happy hour får det att lossna den här gången. I Köpenhamn fick de inmätningsproblem av utrustningen, när de ledde VM 2016, som gjorde att de fick onödigt straff och resultatet kom av sig.
Blir det de lättare vindar som är i prognoserna kan någon av de många Farr 30 definitivt vara att räkna med. Kommer mellanvindar att dominera är så klart X-37 Hansen och First 37 Team Pro4u också heta. Jag tror dock att det krävs över 12 knop för att det ska funka för Team Pro4u. Hansen är inte riktigt lika känsliga för lättare vindar.
Maurizio Cossutti som dominerat som ORCi designer tidigare, innan Matteo Polli designade Italia 998, kommer med genom Estländarna i Team Eesti media i Class C i en ny 37-fotare.
En annan one-off som är intressant är New Frontier N/F 35. Med data som:
Length Overall 10.790m
Maximum Beam 3.618m
Displacement 4,200kg
Draft 2.160m
Segel yta stor/genua: 34/45m2 och spinnaker på 95m2.
Grunddata på båten som en racer lyckas de ändå komma in i Class C med ett nästan maximerat CDL på 9,747. Hur de mäter i IRC kan jag dock inte bedöma.
Waarship 36
Bland IRC-båtarna tror jag egentligen bara J-112E Lance har med toppstriden att göra. Hade veckan gått i hårt väder hade det varit en annan sak.
Dagens Havskör startar med bleke så det börjar ju fint för Farr 30orna. Vi får se på måndag.
Resten av veckan blir sen bankappseglingar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar