torsdag 31 maj 2018

Race på Särö på lördag - KC kom och hälsade på vid vårt Laser Master pass igår

Igår körde jag ett förlängt onsdags pass på nära tre timmar i hårdvind. Idag känns det rejält i kroppen men som de andra Laser Master seglarna säger.
- Prata inte krämpor, det har alla.

Kent, till vänster, som varit och simtränat i Öresund såg att Laserseglen restes på hamnplanen och kunde inte låta bli att komma bort och säga hej.

Fantastiskt kul. Kent som blir 67 och går i pension i år är fortfarande i grym kondition och stark.
Henrik Béen tyckte Kent skulle komma ut och visa var skåpet skulle stå i en av klubbens Laserjollar.
Kent är MSS, anser i alla fall jag, genom tiderna mest talangfulla seglare. Grym känsla för det här. Tre OS-satsningar i Finn och Star med en fyra som bästa och de andra placeringarna fem och sex.
Kent berättade om sin Lasersegling när han körde Finnjolle mot OS. Laser var som en fotbollsdojja för Kent. Ett redskap för seglingsträning. De var upp emot 20 Laserseglare på den tiden som tränade varje gång. Det skulle vi kunna bli igen.
Hur som helst så fick jag äntligen till balansen på kryssen i båten och gick stundtals riktigt fort. Det går att få ur massor med fart ur den här grymma jollen. 2 månader till så...
Jag måste bli snabbare på länsarna. Tappar fortfarande där och sen så är det alla manövrarna som acceleration i start och rundningarna. Det är verkligen som Henrik menar att inget stör som stressen i en rundning.
Masters SM i Malmö är det som gäller och går det inte då så får det gå på nästa större race eller nästa och så var man fast i det här.
På kvällen, efter passet, visade jag en tjej som ville börja köra Laser Radial, efter att ha kappseglat tidigare i E-jolle, hur Laserjollen ska riggas. Saknades dock några block som jag ska försöka fixa ikväll. Bara att inse vilken möjlighet det är med våra hyr-Lasers i MSS. Ett medlemskap sen 100kr/gång (typ 4h). Det var så jag testade om det här skulle funka och nu provar fler på att komma igång. Snacka om att ha sänkt tröskeln. 

Inga kommentarer: