måndag 21 maj 2018

50h träningstimmar i Laser passerat i helgen

Jag fortsätter mina träningspass i Laser och passerade igår 50h. Kommer jag att kunna ha gjort +100h innan Masters SM i Malmö?
Midjemåttet fortsätter minska men jag lyckas ändå behålla min vikt på 82kg. Styrkan i kroppen ökar och inför onsdagspasset körde jag dessutom fyra mil grusväg på min Cyclocross cykel. Rejält uppvärmd om man säger så.
På ensampasset i tisdags fokuserade jag på accelerationsträning för starter i en och en halv timme.



Övningen jag gjorde gick till i princip så här:
1. Sätt klockan på 2 minuters nedräkning
2. Sikta på att få till timing till linjen och att vara där jag vill vara på linjen ca 1 min innan start. Välj om det ska vara en start vid lovartsflaggen eller en lästart.
3. Ligg stilla vid ett startbojen (torsdagsseglingarnas startboj i mitt fall) från 1 minut.
4. Träna på att inte driva mot lä. (Kolla videon.)
5. Accelerera genom att vricka ner fören med upprepade roder rörelser
6. Spänn kicken
7. Tryck till och skjut ut vi startsignalen

Det finns verkligen utmaningarna med det här och det gäller att inte börja glida bakåt eller komma för högt i upp med för spänd kick.
På de andra passen var vi 9 Lasers respektive 7 Lasers så vi fick grymt fin speed och kappseglingsträning. Vi saknar dock någon som skulle vilja hjälpa till med att starta oss och kolla efter tjuvstarter. Vill du supporta oss hade det varit grymt om du ville göra detta 2-3 ggr i månaden. Hör i så fall av dig till mig. Vi kör onsdagskvällar och söndagar.
Det märks att vi allihop som tränar i MSS Laser Master team börjar bli bra uppvärmda. Vi är nu tre som kört mer än 20 pass i år, Stefan Sandahl, Olof Lundqvist och jag. De andra är nu också bra igång så det lär snart bli flera som passerar två siffrigt antal pass.

Inga kommentarer: