söndag 3 december 2017

Åtta Laserseglare körde träning idag i Limhamn

Sex grader varmt, 10-12 m/s och lite regnstänk hindrade inte åtta Laser Master seglare att köra ett tre timmars pass med Simon Lundmark. Just nu värker det i musklerna.

Stefan Sandahl längst till höger kör gänget för styrbords halsar över Layline. Olle Lundqvist burkar på men Peter Overup släpper skotet för att kunna slå. Micke Lundgren, längst till vänster, som kom efter i starten jobbar på för att komma i fatt. Intensiva race det här.

Vi körde först individuell uppvärmning på kortbana. Sen start, kort bana med halvvindar/slör nerför som gjorde att vi började nerför med gipp direkt efter rundningen, en ny gipprundning efter halvvinden och därefter ytterligare en gipprundning och upp på kryss. Utmaningen vid första rundningen är att släppa cunningham och kick, upp med centerbordet, runda och få båten i planing och dra hem på kicken igen utan att missa några vågor.
Jag kände mig osäker i den hårda vinden men efter några rundor så blev jag tuffare och gipparna och slagen funkade okej till slut. Som Simon sa så måste jag ändå få upp intensiteten ytterligare i min segling men det kommer säkert med styrkan och timmarna i båten.
Hårdaste passet hittills för mig så jag är nöjd med att jag fick till gipparna genom att inte fega.
Som förberedelse kollade jag på videos i veckan hur det skulle gå till. Slagen särskilt. Accelerationen efter slaget sitter såklart i hur fort man kommer ut och burka på nya bogen men också i att man verkligen släpper på skotet i rätt tillfälle. Svårt men när det funkar är det riktigt kul.
Bra tre timmar och det är riktigt kul seglingsträning. Många situationer på kort bana.
Det är ganska fräckt att ha gjort två pass på tillsammans 4 timmar effektiv träning i en decembervecka, kan jag tycka.

Inga kommentarer: