torsdag 31 augusti 2017

Nilsson tar en extra titt på utbudet - att välja jolle är inte lätt eller?

Jag har bestämt mig för att skaffa mig en egen jolle i höst. I Malmö är det Laser standard som de flesta seglar. Ungdomarna kör E-jolle men den är jag för tung för. Danskarna kör OK-jolle och har en grym fleet.
Eftersom jag inte hängt med i vad som händer på jollesidan blev jag förvånad över att det faktiskt finns en hel del nya som är riktigt fräscha jollar. I Scandinavien envisas vi med retrojollar i förhållande till de nya. Det står klart när man kollar närmare på de nyare.
Hittade många kul nyheter som Melges 14, RS Aero och Musto Skiff. Musto Skiff kom redan 2000 så det är ändå 17 år sedan men i förhållande till Laser och OK är det grymt nytt.
Om man jämför med Laser så rör de sig på ett helt annat sätt i vattnet. Vikten verkar vara betydligt bättre centrerad. Musto skiff sticker självklart ut ordentligt med utriggare, trapets och gennaker för en enmansjolle.


Laserjollens styrka - det går att köra i grymma fleets fortfarande

Laser
Totallängd 4,23 m
Bredd 1,42 m
Vikt 59kg
std 7,06 / Radial: 5,76 / "4.7": 4,7 m²

Laser är en ett enkelt bygge som inte har så mycket finess och skrovet är inte det som är det mest optimerat. Finns inget utrymme för det enligt klassregeln så är alla lika. Förr, då talar jag om 1985-1995, var det ganska stor skillnad på grund av brister i kvaliteten men jämnheten har blivit mycket bättre. Priset har också stigit så de andra betydligt vassare byggena är inte mycket dyrare.
Laserjollen har på kontinenten i det närmaste raderat ut E-jollen med sin Radialrigg.
Att köra med 5.5kg hängväst som vi gjorde förr var ju fullständigt korkat när man tänker efter. Kroppen fick mycket stryk och båten blev otroligt fysiskt krävande.
Radialsytt 7m² segel är en hit och de nya trimlinorna som kom för några år sedan har höjt seglingsupplevelsen mycket.
Vill man segla mot andra finns inget annat alternativ i Malmö.
Men det hindrar inte att det finns många spännande båtar att kolla på.



Musto Skiff
Hade jag fixat att komma ut i den trapetsen och fått stå i fullfart om så i bara några minuter så hade 50-årskrisen varit botad direkt. Detta måste väl ändå vara helrätt. Vilken utmaning att bara klara av det.

Boat Data
Length 4.55 m
Beam 2.3 m
Bare hull weight 44 kg
Fitted hull weight 55 kg
All up weight 82.5 kg
Sail Area
Main 11.5 sq m
Main design Mylar/Kevlar fully battened
Gennaker 15.5 sq m
Gennaker design Radial

Musto skiff är nog inget man lär sig på en sommar utan det kräver en hel del tålamod och envishet. Här är en go video om hur kämpigt det kan vara.



Melges 14
Första gången jag såg henne var på båtmässan i Dusseldorf.
Kändes som ett riktigt fint bygge. Bara 5kg lättare än en Laser men med ett helt annat skrov.


Längd 4.267 m
Bredd 1.584 m
Vikt 54kg

Segel yta
Red 5.46 m2
Blue 7.8 m2
Gold 9.1 m2


Det skulle verkligen vara kul att få testa henne. Ett härligt segelplan med vingar på skrovet för att komma längre ut. Det gör ju att vattenlinjen inte är så bred som breddmåttet indikerar.

RS Aero
RS Aero skrovet bygger på ett skarpt slag som ger styvare båt på kryssen men mer "drag". På undanvinden ger det istället en riktigt platt botten.
Det som riktigt sticker ut för RS Aero är båtvikten som är otroligt låga 30kg. Lättare än en optimist.

Length 4m
Beam 1.4m
Hull weight 30kg
Sail area 5.2m2
Sail area 7.4m2
Sail area 8.9m2

Jag kan tycka att Melges 14 rör sig lättare i vattnet när jag kollar på vidoesnuttar men det går väl bara att avgöra om man provar dem båda.


7 kommentarer:

Johan Axelson sa...

Mycket bra genomgång av olika båtar. Men du måste vidga vyerna lite till.
- A-catamaran är mycket häftigare än de båtarna du gått igenom. Men det är en utvecklingsklass där det hela tiden kommer nya versioner av båtarna. Nu flyger man och då blir det ännu dyrare. Visserligen har man nu en "classic klass" med icke flygande båtar. Fö blev Pontus Johnsson från Ystad 2017 års Världsmästare i A-cat "Classic". En bra båt är den svenskbyggda Marstrom M5. Men en katamaran är trots allt stor och tar mycket plats, trots att en A-cat bara väger 75 kg inkl allt.
- Flyga är det nya och då är det Moth som är det vassaste som finns. Liten behändig båt som gör 25-30 knop, men dyr som en M-B C-klass-bil. Och alltid är det ngt som går sönder eller som måste uppdateras för att vara konkurrenskraftig
=> Mitt val faller på en WASZP. Det är en "standardiserad" Moth som är väldigt robust byggd och ändå nästan lika snabb som en Moth. Den byggs av världens bästa Moth-byggare, men är inte helt olik Laser i sin standardisering och robusthet. Allt är väldigt, väldigt väl genomtänkt och den fungerar perfekt i alla lägen. Har blivit "Årets Båt" i Europa. Jag har nu seglat WASZP i en säsong och ingen båt har närmelsevis gett mig så mycket. Och då har jag tidigare aktivt seglat tex A-cat, 5o5, Fireball, FD, 470, Laser etc Inget, förutom Mothen, går att jämföra med en WASZP. Den är som att köra "motorcykel" i jämförelse med att köra "bussar" som 5o5, FD mfl. Prova en WASZP i 5-7 m/s och du kommer aldrig att vilja segla ngt annat. Men glöm lättvindsegling i 2-3 m/s.

Anders Nilsson sa...

Ja, A-cat tänkte jag skaffa för 5-6 år. Den är ju riktigt cool men sen delade foilingen på klassen och det var några år med osäkerhet. Inget kul att ha en flera generationer för gammal båt. Nu funkar det ju med classic.

Waszp kunde vara kul att prova men funkar det att köra i sjögång?

Anonym sa...

Sjögång? Du skojar.....du flyger över vågorna! Fantastisk känsla när det är 50 cm höga vågor och du bara flyger över. Flyghöjden kan du justera medan du hänger för fullt. Skulle gissa att normal flyghöjd är ca 80 cm. Innan du ger dig ut kan du förjustera känsligheten på "wanden", dvs det "trollspö" som släpar på vattenytan under stäven. Är det grov sjö får du minska känsligheten så att inte båten justerar flyghöjden vid varje vågdal och vågtopp. Sen bestämmer du flyghöjden med en trimtamp ute från trampolinen. Allt ombord är "färdigtänkt" och fungerar väldigt bra. Vi har på en säsong inte lyckat göra sönder någonting utan allt fungerar bra redan från början och jag kan trots att jag har "meckat" jollar i 50 år inte kunnat komma på ngn förbättring. Allt är standard och komplett och du kan fokusera på att segla och ha kul. Allt är entyp. Du riggar och riggar av på 10 minuter och inget är krångligare än på en Laser. Men rigg, segel och segelform är av oändligt mycket bättre kvalitet än på en Laser. Tom kärran är ett under av enkelhet och funktion.

Anders Nilsson sa...

Ingen aning jag har aldrig provat eller sett en waszp. Bara korta videosnuttar där det inte är så mycket sjö, men det går fort. Därav frågan. Hur hög sjö och hur hård vind funkar det i?
Riktigt lätt är ju självklart inte grejen. Finns det någon möjlighet att testa?
Tror inte det fanns någon i Dusseldorf heller.

Jag testade windsurfing 1980 och tyckte det var tråkigt då för det var lättvind. Har insett för länge sedan att det var korkat att inte fortsätta testa i lite vindstyrka. Jag skulle ju lagt alla badtimmarna på bräda i stället den sommaren. Jag skulle verkligen vilja testa det igen till exempel en Kona-bräda. Det tror jag att jag kan få ordning på på en sommar.

Anonym sa...

Waspen ser ju intressant ut men någon som har en uppfattning om hur mycket långsammare den är än en Month? Jag tycker den ser ganska ordentligt mycket långsammare ut än Mothen på nätet? Vad kostar Waspen i Sverige?

Anonym sa...

Cruz Yacht Truc 12 om du vill vara snygg också!
http://www.crusyacht.it/e/project_e.html

Max

Anders Nilsson sa...

Fin sak. Snyggt.