Lars Bo Ive har tidigare inte varit helt tillfreds med prestandan på sin XP38.
Mauricio Cossutti har optimerat köl och roderprofil för bättre prestanda och rating.
Mauricio Cossutti har optimerat köl och roderprofil för bättre prestanda och rating.
Varvet Jakob Jensens bådeværft har gjort jobbet och C Performance har gjort CFD analyser. Förutom XP38 har två XP44or fått face lift.
De långa smala bulbarna har börjat kosta i ORCi så en kortare tjockare är designen för året.
9 kommentarer:
Pengaförstörelse? Till vilken nytta gör man detta ingrepp. Cosutti och kölar, det kan bli vad som helst.
Per S
Frågan är om det inte är lika viktigt att jobba med köl och roder som att utveckla segel.
Ändrar man på köl och roder så ändras ju båtens egenskaper fundamentalt.
Cossutti har ju bra track record så det är väl naturligt att vända sig till honom eller lärjungen Matteo Polli.
X-41 Xini Freedom har ju till exempel Matteo Polli optimerat.
Farr YD har ju till exempel optimerat Patrik Forsgrens First 36.7 köl som legat i topp länge.
syns inte, finns inte... :-) helt rätt Anders.
Tänkte mest att stor och 2-3 fockar kostar vad kölbytet kostar.
Påminner om kejsarens nya kläder. Blir spännande att se om detta projekt betalar sig.
Per S
Segling betalar sig inte. Det är i sig pengaförstörelse. Så där har du absolut rätt. ;-)
Allt handlar väl om vad som måste prioriteras. Har man den riktigt bra mast, bästa Northgarderoben, är ett välseglande gäng och det ändå inte funkar så är det väl köl och roder som ligger närmst att förbättra.
Alla mätregler bedömer költyp men mer eller mindre sofistikerat. ORC bedömmer hur mycket motstånd kölen ger och lift kölen ger.
Kölprofil och ytans skrovlighet bedömer reglerna inte och det gör ju skillnad att ha en kass yta eller en kass profil.
Vill du ändra egenskap på båten som på XP38 så gör ett köl och roder byte ganska mycket faktiskt.
Skicka en kommentar