onsdag 16 januari 2013

SRS 2013 - små men några bra ändringar för cruisingseglarna

Cruisingseglarna får lättare att vara med i racet. Bra för familjekappseglingsklassen på tex Ven Runt.
Annars är det små förändringar som annonseras. Kanske dags att fundera över att skapa familjebåtsklasser  för de som gör avdragen?

Nya möjligheter för crusingbåtar

Om en båt har segelgarderob begränsad till ett storsegel, en fock/genua vilken förs på ett rullsystem monterat helt ovan däck samt maximalt en spinnaker eller en gennaker ger detta sänkt SRS-tal. Dessutom införs två nya propellertyper; fast-respektive folding-propeller i kombination med öppen bogpropeller  

Övrigt
SRS gänget har lagt mer krut på att få tabellbåtarna rätt vilket är positivt likaså har nog deplacementet varit överskattat vilket jag också håller med om.
En klassregel vilket också är positivt. Alla i en klass måste tycker jag segla efter samma regel.

Resten hittar ni på SSF´s hemsida: http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/SRS2013Nyheter/

och här är tabellen: http://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist

10 kommentarer:

Anonym sa...

Såg att de nu justerat Dehler 34SV till 5600kg igen men nu betyder 400kg bara 0.008. Du får höjt Nilsson var så säker.

Anders Nilsson sa...

Nja, det är tidigt att säga. Vårt viktigaste SRS race blir banrace i Marstrand och frågan är då om man inte ska köra fock och ta bort slörspinnaren. 5 segel, fock ingen gennaker, extra kort e-mått och 1/4-måttet mäts inte längre så ska det ju bli ganska konkurrenskraftigt om vi satsar på >3m/s.
Att starta under 3m/s lär ju inte hända och bleker det ur så passeras kanske maxtiden. Får kolla på inbjudan innan vi gör något.

Peter Kross sa...

krav på mätmärken finns nu i reglerna. Undrar bara hur det hanteras i en protest med tanken på att många saknar just mätmärken.

kommer säkerligen i vår vtten bli en del diskussioner kring sänkning av BB10 och höjning av M30:orna.

Skanr för övrigt viktjusteringar hos Dehler 29 Mk II. Mk i justerades från broschyrvikt till mer rimliga vikter. Mk II fick aldrig detta nöje. Båtdatablad finns inte tillgängligt för tillfället, så kan jag inte verifiera men SRS-tal tyder på att ingen viktjusterng har gjorts.

Anders Nilsson sa...

Är det så att SRS försöker tona ner kritiken från kvällsseglarna och hemmaregattaseglarna. Hjälper detta för att få dem ut och segla så visar det ju bara på att de lyssnat.
Mätmärke är ju bara att klistra dit med en tejp och se till att det sitter på plats innan mastningen eller så får man upp i riggen.
Regeln är ju inte den största anledningen till att dessa seglare inte är med. Nu har SRS-kommittén i alla fall tagit bort en del av argumentet tycker jag.

Peter Kross sa...

jag håller med att det är bara att klistra ditt mätmärken men jag kan tänka mig att ett spontant deltagande försvåras. Åt andra sidan är det naturligtvis helt rätt då just P och E-mått är rigg-mått och inga segelmått.

Det blir naturligtvis intressant att se hur just bogpropeller och rulle påverkar. Jag misstänker att rulle på däck och fåtal segel är mer symboliskt bugpropeller blir spännande att se.

Anders Nilsson sa...

Nu var det väl rulle och 1 försegel i kombination om jag förstod det rätt. Samma definition som IRC kör.

Pelle sa...

Melges 24 och J-boats har ju rulle - Blur- och tekniska kommitté effekten?

Peter Kross sa...

det är väl inte alla Melges 24 som ens har förstag?

Det hämtas väl en hel del från IRC för SRS.

Peter Kross sa...

@Anders, var kanske något slarvig när jag bara tog upp rulle men visst är det kombination 1 segel avv varje typ (stor, försegel Spi eller gennaker) Och försegel på rulle som dessutom måste vara ovanför däck.

Anonym sa...

Ser bra ut, men vad föranligger attVindö,Marinette osv gamla holkar som knappast kappseglas numer, får höjt?

För vår del fick vi höjt för 2året på rad. Tror vi nu kommit mer rätt.

MVH Andreas i HP