torsdag 24 januari 2013

Boot Dusseldorf 2013- Nilsson gör ett EPEX-membran

Elvström Sails monter hörde till de ni inte får missa om ni är intresserade av hur man gör membran. Jag ställde lite frågor om Elvströms nya UV skyddade membran E3(Triple E) och plötsligt drog vi iväg och diskuterade Epex. Espen Kamperhaug drog igång och visade hur det fungerar.

 Jag får lära mig att Elvströms metod skiljer sig från andras genom att man har hela seglet liggande under vacuum. Andra suger ur luften punktvis medan man värmer på seglet och aktiverar hopfogningen.
Hur som hellst så läggs först en duk förstärkt med ett scrim(nät) på. Filmen som har scrim är perforerad med mycket små hål så pumpen kan suga ut luft. Därefter lägger man ut sina fibrer i kevlar, kol eller vad man nu har valt för fiber.
Medan vacuumpumpen suger på den undre duken så lägger vi på en täckduk och luften mellan filmerna sugs ut.
I demonstrationsapparaten så flyttar Espen på värmeapparaten som ger ca 120grader på filmen och så sitter laminatet ihop.
När vi väl satte igång och jag fick svar på frågorna så blev det några stycken intresserade runt oss. Det kom till och med fram en tysk som ville ha en provbit så Espen och jag var nog ganska övertygande. Här kan ni läsa om EPEX i industriell skala: Elvstromsails

Elvström gör sen så att de gör crosscut intag i duken och limmar ihop sektionerna. En metod jag har provat tidigare på Gransegel med både membran från Dimension polyant D4 och med membran från italienska H-bite technology. Att göra sina egna laminat till loadpath seglen ökar förändlingsgraden men också känsligheten i konjunktursvängningar. Som segelmakare har man ändan bak hur man än gör.

Inga kommentarer: