söndag 16 december 2012

Gillar Gill

Jag köpte för säkert 3 år sen ett Gill ställ KB1 Racer jacka, byxor och smock.
Jackans huva delaminerade och beläggningen lossnade och fastnade på mössan och i håret. Riktigt störigt. Ringde Gill förra veckan och jag beskrev bara felet och killen som svarade sa att skicka upp den så får du en ny. Inget krångel det gillar jag.
Jag fick den nya efter tre dagar.
Det jag gillade mest var att när jag kollade huvan så är den gjord i ett betydligt bättre material. Allt är inte outsourcing till lågkostnadsländer och kvalitetskompromisser. Gilla Gill ;-)


13 kommentarer:

Anonym sa...

Samma problem hade jag med Gill för 15 år sedan, hela insidan på Gill jackan flagnade av och därefter slutade jackan stå emot vatteninträngning. Har inte köpt Gill sedan dess. Nu har jag använd SLAM ett antal år, inte värdens bäste det heller, inget har gått sönder men dom andas dåligt och slutar stå emot vatten efter några år. Är det Musto och HL som fortfarande är klassledande...

//Johan D35 232

Anders Nilsson sa...

Min erfarenhet är att de flesta seglarkläder tål 3 säsonger som jag seglar.
Musto hade jag tidigare och var nöjd med dem men de blev så otroligt dyra.
Gill har bra garantier vad gäller materialfel och just KB1 Racer gillar jag för det är lättare stuk. Bra garantier har kanske de andra också?
Jag funderar på ett par nya brallor då jag slitet ut de jag har och en mast gick genom tyget. Någon som har erfarenhet av Gill OC1 Racer?

Anonym sa...

Kolla dessa på onedesigncenter är det bästa jag haft. Otroligt smidiga och med bra passform.Det finns en ficka i häcken med en 3mm skumplatta varmt och fint att hänga med.

http://www.onedesigncenter.se/klader/sjostall/sjostall-ocean/aigle-kimball-ocean-hi-fit-byxa-morkgra.html

Jonas Jemt sa...

Har kört med Gill KB1 racer byxor sedan 2005, och de håller torrt i ca:3 säsonger. Men Gill tar det som reklamation utan att knorra. Är lika med allas andasmaterial. Tror inte att någon är bättre en den andra.
Men jag tycker som du skriver Anders så är KB1 smidiga.
@Johan Slam kläderna är väl sponskläder från SWE 2011

Anonym sa...

@JJ - Det är rätt, då även skidkläder med samma material, funktion och design håller cirkus tre säsonger om du kör för fullt!

Anonym sa...

...attans, meningen försvann!
Hur fungerar tvätt och impregnering på ett korrekt sätt för sjökläder? Skidkläder kan du förlänga livet åtminstone två säsonger om du gör det regelbundet. Dock är inte problemet vatten från insidan utan utsidan i sjömiljö!

Jonas Jemt sa...

Skölj kläderna med sötvatten efter varje segling, tvättar gör jag aldrig men sprayar på impregnering i mellanåt och stoppar sedan in kläderna i tumlaren på låg värme i ca:20 min.

Anonym sa...

Har en skid/klättrarjacka från Norröna. Tre lagers Gore Tex, 6 års garanti. Men då får man ju ta nackdelarna som kommer med att att den inte är 100% gjord för segling.

Anders Nilsson sa...

Svårt att tänka mig en skidjacka står emot lika mycket vatten över kragen men kanske?
Tvärtom funkar bättre:
http://sundetregatta.blogspot.se/2008/02/vad-r-det-bsta-man-kan-gra-med-sin.html

Anonym sa...

Nä det gör den nog inte. Om man ska köra offshore i skitväder under ett antal dagar så behöver man något som är designat för det. Men den är ju helt klart jämförbar med Sailracings 50 kts Orca Jacket. Fast lite tuffare då… ;)


Anonym sa...

Nja Anders, den första bilden fungerar nog bäst, och de två sista kan du göra i vad som helst, men den andra...
PS. Ja, det är klart, turiståkning i pist funkar, men det gör det med soppåse också... ;-)

Vi får göra som tillverkarna vill: Ha en j-vligt massa specialkläder!

Anders Nilsson sa...

Gill borde utveckla en high tech beerdrickarjacka(Sailracings grejer kanske funkar till det?). Borde kunna bli en storsäljare. :-)

Anonym sa...

Kolla in senaste Yachting World. Bra genomgång av redaktionens kläder. Jag går på Tobys linje. Bara jobbigt med svinhöga kragar som är i vägen när man seglar (och dricker öl) .