tisdag 4 december 2012

Bragdguldet? Hur gick det till?

Det är synd om seglarna! Eller?

Det är ju faktiskt så att Fredrik Lööf och Max Salminen är de som går till historieböckerna med ett OS-guld. Det är det viktigaste!!
Bragdguldet är en jury i en Stockholmstidning som utser - ett proffstyckargäng ungefär som man fick sitt LYS-tal förr i tiden. Kan bli hur som hellst.

Många följde seglarnas insatser i somras inte bara de mest nördiga seglarna utan många svenskar som annars inte bekymrar sig. Det är kanske inte fel på formatet som man kör just nu. Många dagar till trots. Spännande in i det sista.

Utnämningen idag, när man missar ett OS-guld som lyfter Sveriges totala OS-insats till mer än godkänt och som tillsammans med Rasmus Myrgren gör att Segelsporten faktiskt levererar mest av alla sporterna, känns ju patetisk. Jag tycker faktiskt att det känns okej att vara dålig förlorare idag.

Stort tack till de svenska OS-seglarna och Volvo Ocean Race seglarna som gjorde 2012 till ett fantastiskt spännande år.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fast jag seglar, tycker jag att juryn gjorde rätt! :-D
PS. Du menar till skillnad från alla andra gånger du förlorar... ;-)

Anders Nilsson sa...

Det finns ju seglare som gillar Triathlon mer än segling så why not? Lisa Nordén gjorde en jättebragd i sitt silver och hon var ju i mitt tycke i princip på delad guldplats.

Nu var det ju inte jag som förlorade Bragdguldet utan Fredrik Lööf och Max Salminen. På OS var de vinnare och det är det som räknas.

Unknown sa...

Bragdguldet har delats mellan olika idrottare tidigare så varför inte dela mellan Lisa och Starbåten.

Anders Nilsson sa...

Kalle Sunesson menar att det är fullt krig på Seglar/Triathlon gymnasiet i Motala efter utnämningen. Det vore kanske inte dumt att ha delat det. :-)

swe-1300 sa...

Gör om gör rätt. Hon blev 2:a, Lööf/Salminen vann OS-guld!

"Fast jag seglar, tycker jag att juryn gjorde rätt"...suck. Ännu ett obegåvat svar från "anonym"..