söndag 16 december 2012

Dehler 38 Competetion vs XP 38

När preliminära data presenterades på Hanses nya Dehler 38 var seglarnas dom ganska tuff. För lite segel. Nu är data fastlagt för Dehler 38 Competetion. Jag har gjort en jämförelse med X-Yachts XP 38 och nedan ser ni måtten i tabellen och mina jämförelsetal. 

Måtten på XP38 har jag inte tagit från X-Yachts utan det är verkliga mått från en inmätt båt. Dehler 38 Competetion  mått är angivna mått. Risken här är att jag inte jämför äpplen med päron men jag har detta i baktanken i mina nedanstående resonemang.


Segelyta vs deplacement

De stora frågorna är om 6600kg är en rimlig vikt på Dehler 38Competition och om XP38 har en överdriven kölvikt? Kommer Hansevarvet kunna hålla vikten och räcker kölvikten för att prestera?

Här fäljer ett kort resonemang. I tabellen har jag räknat ut skrovvikt utan köl. Med tanke på den lägre kölvikten så blir infästningen lättare och förstyvningarna i skrovet kan dimensioneras ner.
Med tanke på detta så är det inte otroligt att Dehler 38Competition komer att hamna på angiven vikt 6600kg om de nu inte lägger in för mycket inredning. Bilderna som publicerats gör att det finns vissa tecken på att  varningsflaggor kanske borde hissas.

XP38 kolfiberbottenstockar kan nog i viss mån kompensera vad den tyngre kölen kräver i infästning annars kräver en 500kg tyngre köl på 2.4m ett rejält starkare skrov.

Segeltrahzahl som tyskarna kallar det indikerar att båtarna blir ungefär lika sportiga till Dehlerns fördel. Det säger dock inte hela sanningen i det här fallet då kölprocenten är 34.8% mot 28.8% för Dehlern. Det gör att Dehlern måste förlita sig på formstyvhet och besättningsvikt. Det innebär också om hon ska fungera så krävs bredare vattenlinje. Det i sin tur gör att lättvindegenskaperna blir sämre på grund av stor våt yta. Utrustad med bara fock som de båda båtarna är så är det väl egentligen bådas lättvindsegenskaper som man kan undra över. Jag har bara sett en XP38 på race och den imponerade inte i lättvind. Är den för styv?
Dehler 38 har precis fått på däcket. Premiären är på Boot i Dusseldorf.
Riggen och seglen

Dehlerns storsegel är något mer lågprofilsegel då den har ett mindre P/ E-förhållande. E-måttet ska ner till 5.20 för att storseglet ska vara lika effektivt per m2. Positivt för Dehlern är att förstaget sitter relativt högre upp än XP38 vilket gör att den svarar bättre på akterstagsspänning. Det kan ju i och för sig störas om man gör en billigare och mjukare kolmast.

Konkurrensen

Priset för Dehler 38 Competition kostar kring 2 000 000SEK med kolfibermast och racingköl med blybulb. Otroligt konkurrenskraftigt för en ny båt på 38 fot.

Om man har 2miljoner som bränner i fickan finns det flera fina alternativ på begagnatmarknaden tex X-41 och nästan nya fullt utrustade First 40.

Konkurrenter är väl inte XP38 utan kanske båtar som Salona 38 och om First 38 hade funnits som riktar in sig på mellan/lågprismarknaden.

Ska bli intressant att få se den i Dusseldorf och jämföra däcksutrustningen mot XP38 och Salona38.

5 kommentarer:

Johan sa...

Hej Anders, jag förstår inte ditt resonemang kring Xp 38 kölbalkar. Dessa ingår inte i kölvikten om 2,47 ton. Inkl balkar blir ballasten ca 2.75 ton. Vad gäller djupet så sticker Soldier Blue 2,10m. Hilsen Johan

Anders Nilsson sa...

Dehlerns kölbalkar ingår inte i ballast därför tog jag bort dem från XP38 också.
Normalt sätt så räknas inte de med i kölvikten. X-yachts brukar ha med dem och folk tror det är kölvikt man redovisar men det är det ju inte.
2.10m gör det ju ännu mer jämförbart(Ska se om jag kan ändra den sen).
Ju tyngre köl du har desto starkare måste kölbalkarna vara och ju tyngre blir ju infästningen i skrovet. Dehler 38 har ju en ganska mycket lättare köl och det gör att skrovet inklusive kölbalkar(Hull weight i tabellen) också blir lättare. Med i princip samma dimensioner(Längdxbredd) så borde Dehlern kunna byggas på angiven vikt eller när den. Eller?

Anonym sa...

Bra summerat Anders!
En reflektion avseende kölvikt o procent
Fågan är väl egentligen bulbvikten och dess RM?
Rätande momentet borde vara mera intressant än kölprocent?
T-lölskontruktion kan göras olika, dvs fenan ner kan vara massiv stål,kolfiber,en/flera balkar och komposit runt eller ihålig osv...
dvs bulbvikten avgör mycket TP o därmed oxå RM.
Har du mer info om detta i deras konstruktioner?

MVH Andreas i HP

Anders Nilsson sa...

Visst är det så. På Pacer 376 så har SimonisVoogd gjort en lättviktsfackverkskonstruktion som svetsas mot en plåt. Den plastas sen in och fenan får så sin profil.
Längst ner en tung bulb. Grymt låg tyngdpunkt på en 2.6m djup köl. Pacer 376r´s totalvikt är 4900kg vilket måste anses otroligt lågt. Mer än 2000kg lättare än XP38 - båda byggda i epoxy.
Nu är ju Dehler 38 Competition och XP 38 produktionsbåtar och jag tror de är gjorda på mycket lika sätt. Järnfena med T-blybulb?

Anders Nilsson sa...

RM 1deg 157kgm
RM 30deg 3400kgm
för Dehler 38 Competition men jag har inte motsvarande värden för XP 38.