måndag 4 juni 2012

Volvo Ocean Race 2012 - Groupama i ledning - Martin Krite rapporterar

Hej!


Här kommer en rapport från senaste etappen av Volvo ocean race mellan Miami och Lissabon. De senaste dagarna har handlat om vila efter en väldigt lång segling över Atlanten. Etappen i sig var inte särskilt lång, 3500 sjömil, men det kändes betydligt längre än så. Jag hade hoppats på typiska Atlantenförhållanden med öppna bogar och mycket vind, men denna gången ville det sig inte riktigt. Istället blev det mycket kryss, många slag och långa stunder med nästan ingen vind. Det som var glädjande för ass var att när vi äntligen fick lite tryck gick vår båt som ett tåg.

Vi startade etappen bra och hade under några dagar en rätt bra ledning. Samtidigt visst vi hela tiden att det skulle bli betydligt svårare längre fram. När vi hade siktat in oss på ett sydligt spår och snart insåg att vi skulle missa det fönstret tvingades vi istället vända norrut vilket jag inte var särskilt glad åt. Jag minns väl förra racet då vi seglade i dessa vatten. Då var det de kallaste dagarna under hela racet, södra oceanen inräknad. Denna gången blev det inte lika kallt, men väldigt smärtsamt eftersom vi nu tvingades byta vår förstaplats mot en sistaplats. Jag måste erkänna att jag under ett tag funderade över om vi nu hade sumpat våra chanser att göra ett bra resultat i detta Volvo. När vi lyckades få lite vind kom denna domedagsprofetia att söndras. Det var bara gasa för allt vad vi hade. Vi pushade båten och oss själva hårdare än vad vi någonsin gjort förut. Några segelbyten vi gjorde kändes lite på gränsen när besättningen spolades omkring framme på fördäcket, men när det handlar om att vinna eller försvinna ville vi satsa allt. Denna känsla styrktes ytterligare av att positionsrapporterna visade på en starkt positiv trend. Vi var snabbast. Precis som förra racet krockade vi med en val, men denna gången klarade vi oss utan skador på båten. Båten var i ett oförskämt bra skick när vi kom fram vilket är ett väldigt gott betyg för vårt fantastiska shoreteam som arbetar dygnet runt under stoppen. De är hjältarna som aldrig får stå i rampljuset, men som är en lika viktig del av teamet som seglarna på båten.

När vi gick i mål i Lissabon hade vi seglat upp oss genom nästan hela fätet och skar mållinjen som tvåa. Att Abu dhabi vann gjorde inte så väldigt mycket då vi lyckades ha Telefonica, Camper och Puma bakom oss. Det är de team som har en chans tillsammans med oss att utmana om totalsegern. Vi lyckades passera Telefonica i totalen och får nu känna på hur det är att vara jagade istället för attvara den som jagar. Att leda Volvo är helt fantastiskt och jag hoppas vi kommer ha en möjlighet att hålla de andra teamen bakom oss. Framförallt Puma har visat en fantastisk form och kommer bli svåra att stoppa. Telefonica är bara tre poäng bakom men har visat en svagare trend sedan Kina. Jag önskade jag kunde gissa hur detta Volvo, som är det jämnaste någonsin, kommer sluta. Jag lovar att jag ska göra mitt allra yttersta för kunna åka hem från Galway i slutet av Juli som en vinnare.

På löradag är det inport och sedanbär det av ”hem” till Lorient. Det ska bli roligt att komma till ett seglingstokigt Lorient och få visa upp racet för det närmaste en hemmapublik jag får under detta race. Nästa gång måste vi ha ett stopp i Sverige. Jag tror även Volvo ocean race inser detta. Jag ser fram emot det, men är inte lika övertygad att min kära hustru är lika förväntansfull. Jag befinner mig nog på övertid i min seglngskarriär om ni frågar henne.

Ha det kanon

Martin Krite

Groupama 4

2 kommentarer:

Mattias Allroth sa...

Tjena Martin !
Grymt att läsa, du e kung :)
Se till att håll ledningen ända till Galway.
Lycka till på resten // mattias allroth

Anders Nilsson sa...

Vem kunde tro att det skulle bli så viktigt med In-Port racen?
Grymt tight!!