måndag 14 mars 2011

ORCi 2011 uträkningarna klara för Dehler 34SV - Grynet och Dehlta

ORCi används av många som referensregel när det gäller att jämföra prestanda. Bland annat har man vid utvecklingen av nya DH2011 gjort en hel del jämförelser.
Leif Englund och jag har nu mätt in båtarna.
Kjell Marthinsen har kört fram min Dehler 34SV med aluminium mast och dyeform stag och Leifs med kolfibermast, PBO och längre J-mått.

Dehlta med kolfiber mast, PBO-rigg och framflyttat förstag. Här med en lånad Albatross genua.

Med fock, storsegel och spinnaker på båda båtarna så ger det GPH 634 på min och 630.3 på Leifs. En skillnad på 3.7s i GPH.
Intressant är också hur nära vikten hamnar på de två båtarna. Min väger 5733kg och Leifs 5651kg. Skillnaden ligger bland annat i masternas vikter. 61kg förklaras där. Jag har TD-rulle som också väger något. Två identiska båtar så när som på riggningen. En eloge till mätmännen.
Intressant blir det också när man jämför inverkan av genua, genua och code 1 och kombinationen fock och Code 1. Precis som i DH2011 så skiljer man på bantyp och har cirkulär bana och kryss/läns bana.
Jag har dessutom kört olika storsegel för att se hur dessa slår. Jag återkommer till dessa när analysen är klar.
Intressant är också jämförelsen med SRS. 0,5% blir avrundat till 1% eller är det ett politiskt ställningstagande? I IRC är skillnaden 1.026 till 1.036. Vad är rätt?
Hur kommer våra mätbrevsbåtar att påverkas när vi tar ut ett SRSv?
Standardbåten som finns beskriven i båtdatabladen finns ju inte.
Nu ska jag köra igenom samma körningar i DH2011. Får se sen vad jag bestämmer mig för vad gäller segel.

3 kommentarer:

Stefan Sandahl sa...

Segla Laser!!

Anders Nilsson sa...

Jag seglade Laser i 16 år. Är faktiskt ganska färdig med det men hade hur kul som hellst när vi höll på.
Att förstå vad som påverkar segelbåtars prestanda tycker jag är en kul del av kappseglingen. :-)

Anonym sa...

Hoppa över snacket, segla LASER!