tisdag 1 mars 2011

Frågor om DH2011 till kölbåtsträffen 10/3 i Limhamn

Torsdagen den 10 mars är det kölbåtsträff i Limhamn. Anders Hansen, SkSF & Kasper Wedersøe, Dansk Sejlunion TU håller en genomgång av nya DH2011.

Jag tänkte samla på mig frågor till genomgången av nya DH-regeln. Har ni några?

Här är några av mina funderingar:

1. Klassindelning
Kommer man som i gamla DH2009 att göra uppdelningar i "löb" efter någon accelerationsfaktor? Hur bestäms den nya i så fall?
2. Klassindelning
Varför använder man en accelerationsfaktor istället för att få tightare racing genom att lika snabba båtar möter varandra?
3. Segel garderoben
Kommer 65% Code segel att vara gratis som i DH2009?
4. Segelgarderoben
Finns det någon brytpunkt när gennacker blir gratis?
5. Segelgarderoben
Finns det någon brytpunkt när storseglets breddmått börjar belasta särskilt mycket?
6. Skrovmätningar
I ORCi så används avancerade lasermätningar. Hur klara DH2011 av att bestämma tex seglande vattenlinje med så begränsad mängd mått och inmätningsprocedur?
7. Skrovmätningar
Är det lönsamt att nostrimma båten för att få kortare vattenlinje som i tex IRC?
etc.

Har ni liknande funderingar? Fyll på genom att kommentera.
Jag skickar dem sedan till Anders Hansen i förväg.
Svaren från Casper redovisar jag sen på bloggen.

Har ni inte anmält er så gör det här:
http://www.svensksegling.se/Distrikt/SkanesSeglarforbund/Tekniskakommitten/Nyheter/2011/InbjudantillKolbatstraffDanskHandikapp2011/

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kostar Code sails på kryss/länsbana?

Anonym sa...

Segla entyp?

Jack Sparrow

Anonym sa...

NÄ!
Entyp É BULL!