fredag 21 januari 2011

DH2011 - Anders Hansen och jag har testkört

Inför tisdagens möte i veckan i Danmark så fick jag förmånen att ge input till nya DH2011. Ser lovande ut när jag vi körde genom Dehler 34SV i olika konfigurationer, jämförde med ORCi och egna erfarenheter.



Vi kollade fock vs genua, fock/code 1(65%) vs fock och genua i de tre vindregistren lätt, mellan och hård.
Vi kollade JOD 35 fock och liten spinnaker vs genua och storspinnaker.
Vi jämförde sen båtar i samma storleksklass för att se vad regeln gjorde med dessa. Dehler 34SV, X-34, First 35 och Arcona 340. Båtar som vi mött under säsongen.
Tyvärr är jag förhindrad att berätta om resultaten från dessa Beta-körningar. Programmet kommer att justeras och eventuella buggar fixas innan det är klart.
Att det blir en kanonuppryckning tycker jag står klart. Inte för att vi tjänar på det utan det känns som ändringarna verkligen "make scense".
Mycket jobb har lagts ner för att med de begränsade mått som DH-regeln ändå har komma så nära state of the art som möjligt. Så blir det säkert.

Om vi kan få någon av danskarna som jobbat med DH2011-regeln att komma över och presentera körningar och förklara tankarna en kväll i mars så blir det ett DH2011 möte.
Återkommer om detta.
Vi ses ;-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vet man när det uppdaterade programmet ska ligga ute på webbsejler.dk ?

Dr. Cunningham

Håkan sa...

Skall bli intressant och se hur det slår.

Anonym sa...

En dansk kommer väl gärna till en SeglarÖL onsdag om inte annat...

Anders Nilsson sa...

Vi skulle ju kunna höra med de nya krögarna på Kajutan, Limhamn, om de renoverat färdigt så kan man ha Seglarölen där. ;-)