fredag 15 oktober 2010

KDY Autumn Regatta 2010 - en sen rapport

Efter att ha kört Mumm-Stelton Cup i riktig hårdvind, 12-17m/s, så kändes det som KDY Autumn Regatta skulle bli lätt vind 6-8m/s på lördagen och stiltje på söndagen.
Äntligen skulle vi testa båten fock konfigurerad i lättare väder.
I DH2009 straffas vi hårt med genua. På banrace med krysslänsbana är genuan förmodligen inte lika nödvändig som på distansbanor.
Vi startade lördagen med att dra ut tidigt. Jag hade hämtat ut föreskrifterna på nätet innan och hade klart för mig vad som gällde. En sanabb runda sen skulle vi vara igång igen efter ett par helgers uppehåll i september.
Vi hade X-37, X-35. X-34 och Vivace 34 runt om oss. Allt kändes Ok tills vi såg att Aluett och Kjell Widmark rundade ett annat märke. Shit vi har startat i fel startgrupp.


Team Grynet med Åkes superduperlätt/mellan fock hissad.


Inför tredje racet så bestämde vi oss för att vi räknar själva bara de tre sista. Vi gör ett eget race i racet. Övertygade om att vi hade farten så gällde det nu att försöka köra max i alla fall.
Vinden mojnade och vi bytade till lätta spinnaren. Äntligen skulle vi få känna på den Airex 500. Vinden mojnade 3-4 m/s i starten. Med bara fock hade vi i våra två tidigare starter haft det lite tufft att accelerera. Viktigt nu var att hålla farten och vara uppe i tid på linjen i motströmmen. Lucka i lä - måste ha en accelerationslucka. DB35, sportbåten sticker in fören i lä. Vi drar på neråt och glider före. Skottet går och vi får ett fint spår med full fart. Kjell Widmark i lä. De brukar inte riktigt ha samma höjd och startar ofta längre ner på linjen. Första gången vi möter Kjell sen i fjol då de bara gled ifrån oss. Ska bli kul. DB35 slår och går upp mot Arcona 340.
Vi får världens läge att slå ut för babord och följa med. Snabbt runt och med ut på styrbordskanten. Vi går före Arconan och DB35.

Vi rundar samtidigt som Arconan men har Alu35, DB35 och Mathis 35 precis framför oss. Svårt mot sportbåtar i det lätta vädert.
Kjell är bakom oss i sin First 35. Meriterade Henrik Ottosson är, nu North Sails, med ombord hos Kjell. Märkligt beslut ombord hos Kjell, tycker vi som menar att det kommer tryck utifrån, när de gippar innåt land. Vi undviker att gå upp och täcka de andra. Bättre att redan från början satsa på att hålla vår innerplats vid rundningen.
Efter rundningen så håller vi något bättre höjd än Arconan som kör med liten genua. De håller lite högre fart. Det här blir tajt.
Några rundningar senare är det lika tajt. Kjell har kommit lite närmare efter att vi varit täkta av två X-99. Det får vi ta men innerplats ska vi ha och vi rundar med båda på utsidan. Jubel ombord med perfekt nedtagning och perfekt position i rundningen.
Inför sista länsen har vi fortfarande kontakt med Arconan och Kjell är fortfarande bakom.
Inga dumheter nu. Konservativ nertagning - snygg rundning igen. Täckta av en Luffe som rundade precis framför men vi är beredda redan från länsen på ett snabbt slag för att gå fria.
Vi lyckas hålla Kjell bakom. Verkar sakna 2 grader höjd mot oss. Det blir sekunder mot Arconan om det ska gå. Upp på layline för babord på väg de sista hundra metrarna mot mål får vi en fallning och får slå en gång till. Arconan kommer nerefrån med höjd och går före. Vi får se oss slagna med 26 sekunder.
Vi blir 5a bakom sportbåtar och Arconan.
Söndagens race blir inställda på grund av dimma.


Nöjd med racet. Kjell&Company bakom - äntligen. Kjell och gänget fastnade på ett rundningsmärke i första racet och fick skära loss sig.
-Antiklimax, som Kjell sa.
Hur dumt är det då inte det att starta i fel startgrupp som vi gjorde?

Inga kommentarer: