tisdag 9 mars 2010

Båd i Bella 2010 - en sum up

Efter att ha varit på Boot Dusseldorf med massor av båtar så kände jag att Bella, Göteborg och Allt för sjön skulle vara mycket detsamma fast mindre. Tacksam för alla bilder jag fått och här är ett axplock:



Bavarias nya 32-fotare rönte ett stort intresse. Farr Yacht design har tycker jag fört in en hel del fler prestanda parametrar till Bavaria. Kan detta få ytterliggare en kategori seglare att komma ut och köra lite klubbrace och hemmatävlingar så har de gjort sporten en riktig tjänst. Återstå att se.

Vår Dehler 34SV närmsta konkurrerande båttyper, Arcona 340 och X-34, var också utställda på mässan.

Arcona som det skrivits mycket om men än har inte jag sett några riktiga toppresultat på banorna. Säsongen 2010 får visa då fler är på banorna.
X-34 snygga barberhaul lösning visades upp.

X-34ans tyska skotning lär kosta en del tamp och onödig friktion.

Annars tycker jag Båd i bellas behållning verkar ha varit flerskrovsbåtarna Dragonfly 28 Sport och Formula 28.
Vad säger ni som var där? Vad tyckte ni förresten om Dehler 32?

4 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Bilderna tog Claes Hiersemann. Tackar

Axel sa...

Efter att ha besökt alla tre mässor som är något denna vår. Oslo får ursäkta men där får man ju resa runt som en galning för att se allt.
Så får jag nog säga att den mest spännande "Line up:en" har nog Allt för Sjön.
Dagseglare. Extremseglare. Snabbseglare. Komfortseglare. Kvalitetsseglare. Kanske inte så många flerskrovsseglare men än är det inte försent att hinna med mässornas mässa. Själv slår jag ett slag för en liten spännande nyhet: Delphia 24 one design. ;-).
Tyvärr inga bilder. Mer än på Delphia montern...

Anders Nilsson sa...

Då missade du Dusseldorf. Det var en riktig höjdare.
Bäst var Tyska Seglarförbundets monter. Kul att träffa alla seglare där.
Jag tycker vi borde vara med mer från klubbarna. Marknadsföra våra race, seglarskolor och alla andra aktiviteter. Får bli till ett annat år.:-)

Axel sa...

Düsseldorf missades inte...
Nu tänkte jag i mitt svar på mässor i Skandinavien.
Göteborg är inte vad den var.
Oslo är utspridd.
Bella är bra - danskar är sköna.
Stockholm - är, hur skall man säga, intressant. En härlig mix av vedertagna begrepp till "jag har lite för mycket pengar och bygger en båt" båtar. Intressant och spännande är det. Dagseglare, jollar, crusiers - business...

Düsseldorf är ju den bästa på alla sätt och vis.