söndag 24 maj 2009

Palby Fyn Cup 2009 - Grynet en race rapport

Årets Palby Fyn Cup blev som utlovat ett race i övre vindregistret. Stadig västlig vind över båda dagarna var utlovat. Prognosen gav 10-13 m/s under natten kring 10m/s under eftermiddagen . Kanske lite i överkant för att jag ska känna vinsten med att ha straffet med genua men val är val och nu gällde det att köra.

Vi förstärkte besättningen med Mattias Allroth och Anders Rydlöv eftersom Ante och Micke, två ordinarie inte kunde hänga på. Inför ett race som det här är det alldeles utmärkt med mer än en rorsman. Mattias som annars kör Express och fick hem en 6e plats i fjol i Borstahusen är ju en tillgång nu när Ante inte hängde på.

Vi var överens om att vara på hugget från början och inte såsa i starten. Vi var inte helt överens om var vi skulle starta på linjen men eftersom det inte var någon särskild fördel så föredrar jag 50-100m från lovart med en lucka som vi jobbar upp i lä.
Så fick det bli.


Vi var i tid i Bogense. Redan i tisdags. Halva Grynet syns på bilden.

Vi får en ok lucka i lä att köra på men en X-37 i lovart har också en lucka att köra i. De är också på hugget och vi måste med framåt. Det blir förmodligen onödigt tight att ha en X-37 i lovart och vi jobbar oss upp ytterliggare men det räcker inte för att de inte ska börja köra.
Starten går och besättningen är övertygad över att det är bara att köra. Vi går högt och bra i starten. Lite låsta att slå oss ut i medströmmen är vi men kan dra fördel av den mindre våghöjden inne vid land.
Halvvägs upp på kryssen tappar vi något i skiften och får plötsligt problem med gången. Det tar ett tag innan vi hittar farten igen och Kjell Widmark i Anders Mohlins First 34.7 är förbi. Irriterande. De kommer in i Lilla bält innan oss. Vinden ökar ytterliggare uppe vid ingången till 13-14m/s och vi har för mycket segel. Vi räknar dock med en minskning när vi kommer in i bältet. Detta var en missräkning vinden står sig även inne i Lilla Bält.

Vi var väl med i starten som vi sa.

Det var inte bara vi som hade det jobbigt i den gropiga sjön.

Vi gör ett bra Lilla Bält vägvalsmässigt även om vi skulle kört med en mindre fock. Vi vinner en hel del i en av krökarna strax innan ”meldepunkten” genom att göra tvärs emot skolboken. Vi tar en innerkurva för att vinna iväg vad de andra skulle hämta i strömhastighet i ytterkurvan.
Efter Lilla bält följde en lång halvvind ner mot Svendborgsund. Vi passerar snart First 34.7 och efter ett tag så hissar vi genuan på vägen ner. Carl-Henrik och Mattias Bodlund gör ett snyggt jobb på fördäck och vi hissar genuan bakom focken.
Vinden öppnar sig något vi sätter spinnaker bland de första. Det går riktigt bra. Vi skulle nog kunna ha satt ännu tidigare men att vara bland de första är ändå bra. Gennakerbåtarna har fört sina gennakers en stund och har tjänat duktigt på detta.
In mot Svendborgsund blir kursen lägre och vi måste köra läns. Båten går stadigt och det känns som vi flyter på bra. Ju närmare Svendborgsund vi kommer ju mer ökar vindens styrka i puffarna. Vindbyar uppåt 13-14 m/s blir vanligare.
Det är trångt och mycket båtar så lite otäckt känns det. Att ha en kraftigt pendlande X-402 bredvid är en riktig ”nervdödare” nu.



Koncentrerade gubbs. Till och med rorsman har fått öppna på seglarjackan. Svettigt.


Bertil på storskotet och Mattias Allroth vid rodret.
Rodret släpper flera gånger i byar som också ändrar riktning. Vi klarar flera. Mattias tar över rodret och efter en liten stund är det riktigt nära att det blir kinesgipp.
Jag tar över igen och efter en stund av daller så blir kinesen ett faktum. Snabbt gick det. Båten började rolla och jag styr emot samtidigt som det kommer en by som har en fallning i sig och kinesen är ett faktum.
Jag provar med att bara falla av och den fladdrande spinnakern, ett under av hållfasthet, hjälper oss neråt. Spinnakern fyller med spibommen i lä när storen gett oss fart och vi kastar över storen och är på väg igen.
Nu kör vi safe i vindstyrkor som är ganska stadigt uppe i 13-14m/s under långa stunder. Vi börjar närma oss kohagarna i lovart och snart måste vi gippa helt enkelt. Ingen höjdare i 13-14m/s.
När vi skotar hem storen något i gippen, vinden minskade till 9-10 m/s tillfälligt, så träffas vi av en riktig rökare och vi broachar rejält. Nu bestämmer jag mig för att vi tar ner hissar genua innan något går sönder.
Vi kör några sjömil för genua och har tappat det vi dragit Kjell Widmark som kommer för spinnaker för babordshalsar mot flera styrbordsbåtar. Kjell och Mulle blir tvungna att gippa och får en kraftig uppskärning medan vi förbereder hissning neremot Svendborgsund. Vi drar ifrån igen.
Vi ska vara ca 30minuter före Kjell för att ha en chans mot honom i mål. Vi ligger redan efter schemat alltså. De har gått bra på första kryssen för Kjell och vi har inte råd att han är ifatt igen.

Även Anders Rydlöv pausade. En bild ljuger aldrig. :-)

Mattias kör genuan på spinnakergajen. Passade ok för att få ut genuan i sida.

Darrig spinnaker bog. Rydlöv på spinnaker, jag själv på rodret och Mattias Allroth på lovart gajen. Rejäla byar kom bakifrån. Grynet måste betraktas som stabil på hård undanvind. En kombination av segeldesign och skrovform.
Vi gippar och sätter spinnaker ner mot Svendborg och kör ifatt en Esse 990 som hissar gennaker och formligen lättar ifrån vattnet. De gör ett konstigt vägval och vi har hunnit ifatt dem igen. In genom Svendborg vi tar flera bojar på ”fel sida”. Bertil sköter navigeringen perfekt och det går bra. Vi kommer lite nära skogen och en Ballad får ett ryck i lä och drar ifrån.
Plötsligt kommer en H-båt i en privatare och kör om oss. Ett mycket märkligt läge att ligga still mellan två betydligt långsammare båtar som går om.
Vi hissar genua och tar in spinnakern packar om och hissar igen.
Vi går snabbt och nu är det mörkt. Vi gör dagens mest perfekta gipp. Som Carl-Henrik på fördäck sa:
– ”Typiskt när ingen såg den”.
Vi trodde vi skulle ha en chans att bära spinnaker en bit upp längs Langeland men ser snart att det är omöjligt. Kvickt upp med genuan.
Här går hon fint. Glider på bra i över sju knop.
Det blir sträck upp mot Fyns Hoved och nu blåser det kraftigt. Vi gör att dåligt byte till fock vid Sprogö. Det var klart bökigt att byta till fock i 8-10m/s. Fock krånglar och kryper ur skenan. Ner med genuan först sen i med focken och vi är på gång igen.
Uppe vid Fyns Hoved blir det en hel del argumentation om vi ska byta till mindre fock eller inte. tyvärr börjar nog tröttheten ta över logiken. Vi fortsätter med ett rev och 107% fock. Vi skulle gått ner ett snäpp så här i efterhand.
Efter den röda pricken utanför Bogense är det bara målrakan kvar. Vi har gått bra mot slutet på kryssen i den hårda vinden.
Efter i mål kommer Kjell Widamark och Mulle men tiden kommer inte att räcka. De har inte varit en halvtimme efter. Ca 20 minuter senare kommer den andra Dehler 34 SV från Århus.
Vi tog dem i alla fall.
Överraskningarna är inte över. Vi kollar resultaten och det visar sig då att vi tjuvat. Bestörtning. Hur kan man vara så djäkla dumma att tjuva på ett 24 timmars race? Vet inte. Vi ville väl vinna.
Vad har vi lärt oss då?
Av misstagen skulle jag vilja summera det så här:
- I stampig sjö ska hon ha betydligt mer släpp och buk i fock. Då börjar hon segla riktigt bra. Vi har haft svårt med detta hela tiden sen jag fick båten. Farten kommer men vi har inte hittat den snabbt nog. Timmar i båten är lösningen. Hon är svår på hård kryss med riktigt gropig sjö.
- Träna på att ha koll på linjen. Vi gjorde detta i höstas men höll oss inte till vår metodik. Dumt.
- Gänget ska ha kört ihop tidigare för att ha rollfördelningen på plats. Sista minuten biljetter är svårt. Inget problem med någon enskild utan bara samkörningen.
- Var överens om hur beslutsordningen är. Beslut måste gillas. Diskussion i hamnen efteråt. "Regel #1. Kapten har alltid rätt. Regel #2 Skulle Kapten ha fel gäller regel #1" är inte så dum. Jag skulle bara vilja byta Kapten till rorsman.
Av det som var riktigt bra skulle jag vilja lyfta fram de mjuka faktorerna:
- Vi bytte rorsman med jämna intervall. Det är svårt att hålla sig koncentrerad länge. Särskilt i ett race som är så här pass hårt. 3-4 timmar max.
- Matlogistiken. Tack Bertil kanon! Riktiga humörhöjare. tur vi inte kokade varmkorv när vi kinesgippade.
- Ha båten i skick. Allt fungerade. Vi kan lita på henne.
Förbättringar till nästa år kommer att bli någon slags lösning på sova frågan. Som det är nu kan en man sova i akterkojen om vi seglar för babordshalsar. Vi ska också ta med några mjuka kuddar som man kan luta sig mot på rejlen när man ska slumra.
Viktigast av allt - TJUVSTARTA INTE PÅ 24 TIMMARS RACE.
Vi kommer igen nästa år. Bilderna med flera hundra spinnakrar uppe kommer inte att lossna från hornhinnan. Att hela tiden ha båtar att köra mot är fantastiskt kul.
Bilderna ombord togs av Magnus Grubb. Magnus körde också focken mesta delen av tiden. Helt slut mot slutet. Gott kämpat alla.

Inga kommentarer: