Vi förstärkte besättningen med Mattias Allroth och Anders Rydlöv eftersom Ante och Micke, två ordinarie inte kunde hänga på. Inför ett race som det här är det alldeles utmärkt med mer än en rorsman. Mattias som annars kör Express och fick hem en 6e plats i fjol i Borstahusen är ju en tillgång nu när Ante inte hängde på.
Vi var överens om att vara på hugget från början och inte såsa i starten. Vi var inte helt överens om var vi skulle starta på linjen men eftersom det inte var någon särskild fördel så föredrar jag 50-100m från lovart med en lucka som vi jobbar upp i lä.
Så fick det bli.
Vi var i tid i Bogense. Redan i tisdags. Halva Grynet syns på bilden.
Vi får en ok lucka i lä att köra på men en X-37 i lovart har också en lucka att köra i. De är också på hugget och vi måste med framåt. Det blir förmodligen onödigt tight att ha en X-37 i lovart och vi jobbar oss upp ytterliggare men det räcker inte för att de inte ska börja köra.
Starten går och besättningen är övertygad över att det är bara att köra. Vi går högt och bra i starten. Lite låsta att slå oss ut i medströmmen är vi men kan dra fördel av den mindre våghöjden inne vid land.
Halvvägs upp på kryssen tappar vi något i skiften och får plötsligt problem med gången. Det tar ett tag innan vi hittar farten igen och Kjell Widmark i Anders Mohlins First 34.7 är förbi. Irriterande. De kommer in i Lilla bält innan oss. Vinden ökar ytterliggare uppe vid ingången till 13-14m/s och vi har för mycket segel. Vi räknar dock med en minskning när vi kommer in i bältet. Detta var en missräkning vinden står sig även inne i Lilla Bält.
Vi var väl med i starten som vi sa.
Det var inte bara vi som hade det jobbigt i den gropiga sjön.Efter Lilla bält följde en lång halvvind ner mot Svendborgsund. Vi passerar snart First 34.7 och efter ett tag så hissar vi genuan på vägen ner. Carl-Henrik och Mattias Bodlund gör ett snyggt jobb på fördäck och vi hissar genuan bakom focken.
Vinden öppnar sig något vi sätter spinnaker bland de första. Det går riktigt bra. Vi skulle nog kunna ha satt ännu tidigare men att vara bland de första är ändå bra. Gennakerbåtarna har fört sina gennakers en stund och har tjänat duktigt på detta.
In mot Svendborgsund blir kursen lägre och vi måste köra läns. Båten går stadigt och det känns som vi flyter på bra. Ju närmare Svendborgsund vi kommer ju mer ökar vindens styrka i puffarna. Vindbyar uppåt 13-14 m/s blir vanligare.
Det är trångt och mycket båtar så lite otäckt känns det. Att ha en kraftigt pendlande X-402 bredvid är en riktig ”nervdödare” nu.
Koncentrerade gubbs. Till och med rorsman har fått öppna på seglarjackan. Svettigt.Jag provar med att bara falla av och den fladdrande spinnakern, ett under av hållfasthet, hjälper oss neråt. Spinnakern fyller med spibommen i lä när storen gett oss fart och vi kastar över storen och är på väg igen.
Nu kör vi safe i vindstyrkor som är ganska stadigt uppe i 13-14m/s under långa stunder. Vi börjar närma oss kohagarna i lovart och snart måste vi gippa helt enkelt. Ingen höjdare i 13-14m/s.
När vi skotar hem storen något i gippen, vinden minskade till 9-10 m/s tillfälligt, så träffas vi av en riktig rökare och vi broachar rejält. Nu bestämmer jag mig för att vi tar ner hissar genua innan något går sönder.
Vi kör några sjömil för genua och har tappat det vi dragit Kjell Widmark som kommer för spinnaker för babordshalsar mot flera styrbordsbåtar. Kjell och Mulle blir tvungna att gippa och får en kraftig uppskärning medan vi förbereder hissning neremot Svendborgsund. Vi drar ifrån igen.
Vi ska vara ca 30minuter före Kjell för att ha en chans mot honom i mål. Vi ligger redan efter schemat alltså. De har gått bra på första kryssen för Kjell och vi har inte råd att han är ifatt igen.
Även Anders Rydlöv pausade. En bild ljuger aldrig. :-)
Mattias kör genuan på spinnakergajen. Passade ok för att få ut genuan i sida.
Darrig spinnaker bog. Rydlöv på spinnaker, jag själv på rodret och Mattias Allroth på lovart gajen. Rejäla byar kom bakifrån. Grynet måste betraktas som stabil på hård undanvind. En kombination av segeldesign och skrovform.Plötsligt kommer en H-båt i en privatare och kör om oss. Ett mycket märkligt läge att ligga still mellan två betydligt långsammare båtar som går om.
Vi hissar genua och tar in spinnakern packar om och hissar igen.
Vi går snabbt och nu är det mörkt. Vi gör dagens mest perfekta gipp. Som Carl-Henrik på fördäck sa:
– ”Typiskt när ingen såg den”.
Vi trodde vi skulle ha en chans att bära spinnaker en bit upp längs Langeland men ser snart att det är omöjligt. Kvickt upp med genuan.
Här går hon fint. Glider på bra i över sju knop.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar