Bloggen tar upp ämnet kappsegling i Öresund, såsom regattor, heta båtar i Öresund, kappseglingar, besättningarnas planer etc.
söndag 5 mars 2023
Redan v9 och inte tvåsiffrigt antal pass
söndag 26 februari 2023
Mycket snack i veckan men också lite verkstad
En del svenskar var också på plats den här gången Ulf Myrin, Anders Wennberg, David Bourghardt, Birger Thörnqvist, Ann Lorén och Nils Jöninger var på plats.
Ludde Lindqvist höll föredrag i torsdags för ILCA Sweden medlemmar om sin satsning och hur han hanterar studier med seglingssatsningen. Kul kväll med bra uppslutning och bra snack om att lägga upp träning.
https://jpvm.org/results/2023/ILCA7_Master_Worlds/results.html
torsdag 23 februari 2023
Kan det ha varit Evert Taube som myntade Kluck kluck redan 1944
Har redan fått höra om att det är "numera är kluck-kluck som gäller" med Folkbåt. Kan det ha varit Evert Taube som myntade det redan 1944 när han var klubbmästare i Folkbåtsförbundet.
F-S74 Carmencita av Sjösala
Evert Taube var klubbmästare i Folkbåtsförbundet och skrev denna visa till Folkbåten. Den är diktad under gång till Folkbåtsförbundets konstituerande sammanträde på Stallmästargården den 23 maj 1944. Texten i sin helhet:
På furubygd folkbåt jag kväder min sång
vid blånande böljornas brus,
när våning och stuga mig tyckas för trång
jag flyr till mitt gungande hus.
Blott sju sextiofyra är längden på skutan,
det räcker åt mig, jag kan vara förutan
en hel del på längden, det kan ni förstå
när bredden på mitten är två tjugotvå.
Där kan jag servera en middag för sex,
i ruffen ryms fyra också.
Jag slipper att ralta omkring på mitt däck,
på durkar och trall kan jag gå.
I folkbåten sover jag härligt om natten,
mot klinkbyggda borden hörs kluckande vatten,
och sömn utan kluck kan till sjöss jag ej få,
och kluck utan klink kan omöjligt uppstå.
Min folkbåt är rymlig, min folkbåt är trind,
men framtill så vass som en kil.
Den ligger på kryssen blott tre streck från vind,
den länsar med sju åtta mil.
Med ett tusen kilo i kölen den gungar
just lagom på vågen, och bogsvallet slungar
min folkbåt så långt bort i söder och norr,
att jag uti sittbrunnen jämt seglar torr.
På furubygd folkbåt jag kväder min sång
och smeker dess blänkande bord,
jag drömmer om fred som skall komma en gång
med frihet för folken i nord.
Jag seglar då kanske ej långt ner i söder
men styr med min folkbåt till nordiska bröder
och sjunger en sång på det frigivna hav
om båten som furan och järnet oss gav.
onsdag 15 februari 2023
2024, jag lider kval i valen
Att segla tre båttyper gör inte livet enklare men egentligen bara roligare som svensk.
2024 bjuder inte bara på ILCA Master VM i Adelaide utan även på Folkboat Gold Cup i Halmstad och 505 World Championship i Träslövsläge. Varför ska man då dra till Australien?
En sak kan man säga om Paul Elvström som inte många tänker på eller vågar säga. Det var att han klarade aldrig av att segla Laser. Han finns alltså inte på någon lista överhuvud taget. Till hans försvar kan man förmodligen säga att han var för gammal för att bry sig. Fastnade för flerskrov istället och man kanske inte kan klandra honom för det. Själv fortsätter jag min privata TFO-satsning i ILCA och tänker att Adelaide borde vara meriterande för ett framtida OS. Februari i Australien borde väl vara svårslaget.
Zoomar man däremot in på 505-priset så ser man att Elvström fanns med redan 1958 och 1959 tillsammans med P. Pollain som världsmästare. Absolut starkaste svensk i klassen är Krister Bergström med Olle Wenrup 1987, 1988 och med Anders Hallberg 1989 och 1991. 2000 tog Krister återigen guld tillsammans med Thomas Moss . Man kan nog bara drömma om det men det är en grymt kul klass och i Träslövsläges vågor blir det inte roligare.
Gold Pokal i Folkboat har bara en svensk besättning vunnit Peter Sohl/Per-Arne Johansson/Anders Nilsson och det var 1978 i Malmö i båten Skuff från Sölvesborg. Att köra Folka är väldigt danskt och numera också tyskt.
Dags att börja bestämma sig så det blir en plan för 2024.
fredag 10 februari 2023
Fredagsbilden #17, Sea Travel SWE8823 IOR ½-ton
Båten är byggd i de senaste materialen 1980 och är en Ron Holland design. Den hör till de med större med reducerad segelyta vilket gör den till en hårdvindsbåt jämfört med de andra på Halt-Ton Cup. Oturligt nog blev det lättvind i Sandhamn. På Sydregattan leder Sea Travel mot övriga halvtonnare Scampi och Ballad med säkert en sjömil. Senare på säsongen mastar de av på Skiyot Race i Gislöv men det är en annan historia.
tisdag 7 februari 2023
Jag har blivit med Folkbåt, SWE 1363
I somras var jag med i Juryn på Folkbåts SM i Ystad. Vid klubbhuset hade Håkan Håkansson ställt ut sin otroligt fina plastfolka för intresserade av klassen under seglingarna. En mer välskött folkbåt har jag inte sett och nu fick jag chansen att köpa den av Håkan.
Jag kommer att ha båten kvar i Ystad då jag inte har någon plats i Limhamn. Hoppas jag ska komma ut med min dotter och farsa och segla snyggt på Ystadbukten i sommar. Någon klubbsegling får det väl också bli ihop med de andra i Ystad som seglar Folkbåtar.
Sea Travel är byggd 1998 i Kerteminde på Folkbåtscentralen och har vunnit Danska mästerskapen med förste ägaren som seglade i två år med henne innan Håkan köpte båten.Skickade en bild från i somras till min dotter som tyckte Folkbåt såg gullig ut. Jag berättade att hon är inte så snabb och mest mysig.
- Pappa, det behöver inte gå snabbt.
söndag 5 februari 2023
ILCA pass i nollgradigt och två knops ström, life is good
Henrik Jörhov fick mig på en liten snutt.
Skickade den till Emil Bengtson som är i Cadiz och Gustav Svensson som är insnöad i Stockholm för att få ett utlåtande.
Emil som inte seglat i 2 knops strömmande 4 gradigt vatten i nollgradig luft, curlad av Finnjolleseglaren Ingvar Bengtson, föreslog att jag skulle ta med centerbordet nästa gång.
Gustaf Svensson tyckte jag hade lä lut efter slaget när jag fumlandes försökte trimma om med Zhik Supervarm handskar.
Man kan ha det värre, Lasse, Ivar och jag var grymt nöjda med att ha kommit ut på vattnet. Tänker på hunden Lajka och alla svenska seglare som ligger på sofflocket eller är i skidbackarna.
söndag 22 januari 2023
Tredje ILCA passet blev ett ensam pass
Vaknade i morse till minusgrader. -1 på termometern. Jobbigt inget ILCA pass och cykel kändes så där i 10m/s och minusgrader. Det fick bli en promenadrunda på 1,5h så jag inte stannade inne. Var inte så sugen på att träna inomhus idag.
Vad skådar mitt norra öga? Simon Linse från Karlskona Segelsällskap är ute på vattnet och kör.
Får höra hur det var. Skyndar runt hamnen och han verkar okej med det. Simon säger att det var långa länsar i motström vilket bådar för bra vågor att träna på.
Ångrar såklart att jag inte stack ut. Hem för lunch. Segla eller cykla en sväng? Inomhusträning känns som alternativ 3.
- Ensampass
Passar att fokusera på det jag behöver göra bättre för att hantera båten eller burkteknik. Tid att reflektera är viktigt och nöta in till exempel en rörelse passar det ju alldeles utmärkt till. Klockan går att använda för att mäta förbättring i slag och gippar. - Två båtspass
Speed och trim för att driva båten. Snackar man ihop sig innan kan det bli grymt lärorikt. Accelerationsträning kan också funka när man är två. - Flera båtar
Racenära träning och båthantering på kortbana om man inte är så många. Start och accelerationsträning är ju grymt bra om man är tre.
( Länk till burkvideos)
lördag 21 januari 2023
Hur lägger man upp en formtoppning och uppladdning inför racen som Masterseglare?
Kollade på längdåkning häromdagen och det diskuterades om formtoppning. Fick en fundering på hur gör man det bäst som ILCA Masterseglare inför SM?
ILCA Master SM 2022 i Ystad. Formtoppad? Knappast!
Jag har ju insett att det krävs betydligt mer annan träning än huvudsaklig träning i ILCA. Frågan är hur det görs effektivt. Konditionsträning är ju en kanske den mest uppenbara för att orka hålla knoppen klar en hel racehelg. Frågan är ju hur man tränar sin kondition på bästa sätt? Efter att ha lyssnat på Nils Van der Poel om hur han tränar så är det långa hyfsat lågintensiva pass som har gällt. Andra förordar intervallträning som mest effektiv. Vad gäller egentligen?
Jag googlade och kom in på sidan idrottsforskning.se där ska träningsupplägget göras efter sex principer. "Kortfattat handlar principerna om att träningen ska planeras utifrån varje enskild individ för att säkerställa rätt träningsbelastning som medför en successivt förbättrad prestationsförmåga, samtidigt som risken för överträning minimeras."
- Individualiseringsprincipen
Vad gäller för en 57-årig man 174cm lång som vill prestera i ILCA? Vad är min största svaghet och vad är mina styrkor? Vad behöver jag träna på, styrka, kondition eller smidighet? - Överbelastningsprincipen
Den viktigaste och kanske mest grundläggande principen för att få till förändring. Kroppen ska utsättas för fysisk stress. Hur mycket som man ska öka beror på återhämtningen. Det vill säga att man måste ge det tid också. - Progressionsprincipen
Man måste "öka" från där man är för att det ska bli en positiv förändring. Förändringen gäller antingen i intensitet, volym eller frekvens. - Reversibilitetsprincipen
"Use it or loose it". Drar man ner på träning så anpassar sig kroppen och man tappar. Typiskt för oss seglare är väl känslan på säsongsstarten på våren om vi inte seglat på vintern. - Specificitetsprincipen
Hur många gånger har vi inte hört att "det är timmar i båten som räknas". Prioritera det som man vill bli bra på, ganska enkelt att begripa. - Variationsprincipen
Gör 2-3 pass i veckan så kan man ignorera denna princip men ökar man så gäller att variera mellan tunga och lättare pass.
Som ILCA Masterseglare så har vi i regel inte tillgång till tränare som coachar oss och hjälper till med att lägga upp rätt träning. Vi hör till de uträknade och får ta hand om det själv. Jag återkommer till dessa principer för att diskutera vad de innebär för mitt träningsupplägg.
Dags att ta sig en funderare över träningsprinciperna applicerade på ILCA Master segling
Formtoppning
Svaret på hur man formtoppar var enklare än jag trodde. Man ska fortsätta träna som vanligt men man drar alltså ner på sin träning successivt veckorna innan tävlingen. Det intressanta var att man ska inte vila sig i form innan tävling vilket är en grej jag faktiskt gjort inför de senaste Master SM.
Inför mitt första Master SM 2018 körde vi intensiv träningsvecka innan med Simon Lundmark. Passet innehöll en massa startträning för det tyckte alla var det vi var sämst på. Vi hade sedan torsdag och fredag att ta igen oss på. När det var dags att köra så kände jag mig mest sliten i knäna efter alla startpassen och bestämde mig för att inte köra träning före race i fortsättningen. Det blir ganska lärorikt att reflektera här och applicera principerna.
- Vi skulle inte kört ett intensivt pass innan race utan kört lugnare från var vi var om vi ville prestera på SM. Starträning skulle gjorts kanske en månad innan. - Formtoppning
- Träningslägret med intensiv startträning skulle varit en månad bort kanske i juli. - Specificitetsprincipen
- Jag skulle tagit det lugnare än de andra eftersom jag var ny och inte lika stark - Individualiseringsprincipen
- maj och juni skulle varit de intensiva månaderna
- fokus på burkträning för att tåla mjölksyra
- konditionsträning och burkträning under vintern
- deltagit i vårens GP för att få till startträning
- kört mina vanliga pass 2-3 veckor innan från halva juni och trappat ner succesivt
fredag 13 januari 2023
Nu är det bara seglaren kvar att fixa, ILCA jollens sista och svagaste punkt är åtgärdad
ILCA tillåter nu att linlöparen på Kicken byts ut. Harkens val av plastmaterial på linlöparen kostar linor till tusen. Kicken är gaspedalen på ILCA och kicklinan gasvajern. Det är otroligt viktigt att friktionen hålls nere.
torsdag 12 januari 2023
ILCA pass #2 - focus på hängteknik
Söndagens pass var ett med fullhäng och frånlandsvind och inte så mycket sjö. Vi bedömde att med tanke på att vi var tre och att strömmen var kraftig. Jag fick två video, en för kryssen och en för läns, från Tomas Franzén som jag kollade på. Att hitta rätt rörelse och burkteknik tog upp 75% av 1,5h video. Här kan man inte träna och nöta nog.
Vi körde en lång läns ut mot pricken vid Flintgrundet NO. Lasse Bergenzaun kom först med några båtlängder och det var fight hela vägen. Ivar Bodin kom lite efter med Radialrigg. Den som hittade mest tryck avgjorde det. Lite mycket vrid och puffigt i början. Vi väntade på Ivar som börjat köra ILCA Radial i år. Jag kollade på hur han burkade och hur han satt fast i båten. Gav några tips och så kom vi igång.Björn Allansson hade ett bra tips på ett påskläger och det var att burka max med rätt hängteknik i en minut, viloläge, på det igen i en minut och så vidare. Finess med övningen tycker jag är att få in känslan när det är rätt. Blir man trött och slarvar med att burka rätt så lär man sig att segla så. Fokus helt enkelt.
Lars och jag kryssade hemåt. Jag hade lite edge på kryssen. Lite högre och lite snabbare. Rundan tog typ 50min med länsen inräknad.
Nick Thompson i videon nedan visar hur det ska gå till och Steve Cockrill visar på hur det inte ska gå till. Båda är viktiga att förstå.
tisdag 3 januari 2023
Ystad, lika varmt på vintern som på sommaren
Sommarstaden Ystad kanske skulle sadla om till vinterseglarstaden Ystad. Årets premiärpass blev i Ystadbukten med vind 8-10m/s som mojnade något framåt kvällen. Sommarens vattentemperatur på Master SM, 8 grader, låg i nivå med dagens på 5 grader. Vågorna var i nivå med de på Master SM i somras.