Bilden på Omega 28:an är tagen när hon kommer på Kustvägen för leverans från Familjebåtar i Åkersberga. Bildens kvalité är inte så hög men affektionsvärdet är oslagbart när det gäller känslan det väcker.
Dagen är lille julafton och mina föräldrar har köpt henne i trekvartsfabrikat. Jag och farsan har just avslutat en säsong i 606. Nu behövs det en riktigare båt för att segla med hela familjen, tycker farsan.
Jag är 15 år och ska ägna vintern ihop med farsan för att få henne klar till säsongen.
Jag är 15 år och ska ägna vintern ihop med farsan för att få henne klar till säsongen.
Omega 28, Peter Ståhle design, fick godkänt av morsan, fin teakinredning avgjorde.
Albin Express är ny. Man får en Albin Express för under 50 000 kronor. Ett riktigt lockande pris för farsan. Vi lyckas övertala mamma att gå ner och kolla. Pappa och jag entusiastiska, när mamma klättrar ner.
Uppenbart att det inte var inte en sån båt hon hade tänkt sig.
- Nä, inte en sån med "pussar på sidorna". (pussar är skånska för påsar). Det dög inte. För låg mysfaktor.
Åke Landström, som sålde Omega 28, fick ner morsan och farsan för att kolla i utställningsbåten.
- Så här ska det se ut, utbrister mamma.
Åke övertygar farsan om att trekvartsfabrik är en enkel match och en bra deal. Farsan och morsan slår till.
Det Åke inte kände till var att det svåra var nog inte det tekniska i bygget utan att utmaningen låg nog snarare i att bygga båt ihop med en tonårig son.
Hur som helst så satte vi igång direkt. Iförda gasmasker plastade vi fast en del skott inuti. Värmarna gick på högvarv under vintern inne i båten. Vi sågade och passade till plywoodskivor och listor.
Jag drog och kopplade all elen. Otroligt lärorik vinter. Mycket båtbyggarhantverk och vi fick faktiskt ihop henne till första maj för sjösättning i Abbekås hamn. Göran Johnsson i Gislöv, som också hade en Omega 28 Ynez, hjälpte oss med experthjälp när vi kliade oss i huvudet under vintern.
Vår Omega 28 döptes till Yster, efter vad man sade om Karl den XII´s springare.
Vår Omega 28 döptes till Yster, efter vad man sade om Karl den XII´s springare.
När vi skulle masta på upptäckte vi vårt enda misstag vi gjorde under bygget.
- Mastfoten sitter bak och fram, hojtar jag till farsan.
Antiklimaxkänslan slår till med full kraft och farsan ser ut att sjunka ihop en decimeter.
Enkelt åtgärdat, skruva loss och vända på den, men ändå som vi kämpat.
Denna vinter snackar vi och skrattar fortfarande åt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar