tisdag 13 april 2021

Årets premiär i SWE9013 International 505 avklarad, BM seglen äntligen testade

Jag har hållit mig till Laser och Jacob till Drake hittills i år så helt ringrostiga i båt vara vi inte när vi igår tog en runda på Öresund i International 505. Träna inför träningen så att säga. 

Det ser mysigt ut i solnedgången men temperaturen sjunker snabbt när solen går ner.

Till helgen är det tränings camp i Träslövsläge med andra International 505, så det gäller ju att hitta i båten igen. Vi blir nog runt 15 båtar. Vi fick en riktigt grym runda med mycket omställningar i riktigt aprilväder. Som mest tutade det i så vi fick öka rake till 7650mm och som minst på 7850mm.
Jag tänker att det är ingen idé att träna med P&B segel om vi tänker köra med BM Sails framöver. Bara att bita i det och köpa nytt. Tänker som att det är väl som i Laser att man lär sig fel om grejerna är för risiga.
Innan vi stack ut kollade jag på vår bästa men använda P&B fock och jämförde den med BM Sails focken. Vardagsrummet är 505-optimerat för analys av fockar. Halshornet och fallhornet spänner man fast i var sitt värmeelement och skothornet mot köksluckorna i köket.
Jag har många bilder men tog de två första här till bloggen.
Jag kan variera förliksspänningen och skotvinkel genom att flytta mellan köksluckorna.
Ny fock från BM Sails
En använd från Pinnell & Bax

Min snabba analys är att BM Sails har en vassare anfallsvinkel och något mer power. Ska jag göra om testet ska jag ha dynamometers i linorna för att få ha koll på spänningen. Jag varierade spänningarna i linorna och skotvinklarna med samma analys. Jag tror det kommer att krävas exaktare styrning och att fockskotpunkten måste längre ut tidigare för att inte vifta in backvind i storseglet på BM än på P&B. Jag tror också att i riktigt lätt vind kan det vara bli svårare med minimum rake att få focken att tvista. Annars i mellanvind så lär vi få den power som vi har letat efter i P&B. Så för oss som har tyngden inne så känns det riktigt bra.
Efter dagens första runda så såg storseglet fantastiskt fint ut och focken var inte så svår. Vi vet inte än då vi var ute själva.
Vi får se, nu kör vi.

Inga kommentarer: