söndag 31 januari 2021

Jag lider av Lanzarotesyndromet

 Idag sken solen och temperaturen steg uppemot två grader. Från köket ser jag att optimistjolleseglarna riggar på hamnplanen. 
- Wow, jag slipper vara själv idag.

Krabbsjö, tufft och svårt att få bra driv i båten och vinden kring 6-8m/s gör det till ett kämpigt pass. Kylan gör en inte starkare men det gör att man längtar ännu mer till värmen. Två bra timmar på Öresund tillsammans med åtta optimistjolleseglare idag. Det var årets sjunde pass i Laser. I träningsstatistiken i fjol kan jag utläsa att jag gjorde 11 dagar på vattnet. En vecka på Kanarieöarna då det blev gjort 4 dagar på vattnet hjälpte så klart till. Det var inte lika kallt då heller så jag får vara nöjd.

Fokus idag var att köra in teknik för speed mode. Aktiv skotning och trycka till med kroppen på kryssen. Tränade på nerrundning genom att komma in för babords halsar och ha allt klart i slaget för att falla av så snabbt som möjligt. Upprundningarna med krysstrimmet på plats, gott om plats vid märket och slag direkt efter märket. Allt för att hålla bra tempo. På länsarna var jag särskilt noga med att inte köra negativt med lovartslut i surfarna, plan båt vid surf.

Sen var det ju det här med Lanzarotesyndromet. Det är om man känner sig 25 år yngre iklädd våtdräkt med solglasögonen på plats, man förtränger kylan och tror man tränar med Svenska Laserlandslaget. Det är då man lider av Lanzarotesyndromet.

Inga kommentarer: