måndag 16 november 2020

Nya fräscha segel levererade från Bojsen-Møller Sails inför 2021

Till nästa säsong steppar vi upp segelgarderoben och går över till Bojsen-Møller Sails. Ska bli gott med fräscha segel. Vi vet ju att Pinnell and Bax gick att få fart i så det borde ju gå med BM-sails grejer också.

Unboxing - får vi se när det blir. Focken och den lätta spinnakern köpte jag i fjol men har aldrig hissat dem. Den som spar han har.

Jag förväntar mig ett djupare storsegel som kräver lite mer krum på masten efter att ha jämfört trimguiderna. Kollar jag och jämför trimguiderna så verkar det som det är mer form och mer kraft i storseglet som kräver mer pre-bend. Mer vinklade spridare och lite längre borgar för detta. 

Så snart det är möjligt får vi hissa och kolla hur olika de är. Vi har ju ett bra utgångsläge i alla fall för hårdvindstrim. Tror framför allt att BM-sails storseglet kommer att ge oss ett bättre mellanregister och att vi kan komma tidigare ut i trapetsen.

När det gäller focken upptäckte jag att den vi har förmodligen är en Pinnell and Bax flat. Många av de svenska 505-seglarna menade att det går att köra med en allround fock även i hårdvind. Vi är nog bland de tyngsta besättningarna och körde med flat och gick ruggigt fort i hårt så vem vet. Gissar att den största vinsten med en flat är att den inte vispar in backvind i storen lika lätt när det blåser hårt så vi kan jobba mer med storskotet och ändå inte behöva skicka ut focken så långt åt lä.

Elefantröv eller feltrimmad?

Spinnakrarna är det jag hoppas mest på. Nu spelar ju också spinnakerbommens höjd en hel del roll i hur den ser ut. Det blir till att sticka ut, hissa dem och filma och fotografera för att se vad som sen känns rätt i både lätt och hårt. Mycket jobb kvar där. Köpte en till när jag ändå var igång och behövde en stor, en lättare och en tyngre duk har vi nu. 112gram på en yta på 28m2 skiljer dem. Vi får se om vi märker skillnad men det känns bra att ha två nya krispiga ifall något händer.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Blir spännande att läsa om dina slutsatser till våren.

Anders Nilsson sa...

Intressant resa påbörjad 😀