måndag 30 november 2020

Nya Bojsen-Møller storseglet hissat på 505 SWE9013

Jag har varit sugen på att se vad som skiljer vårt nya storsegel från BM Sails jämfört med vårt tidigare från Pinnell&Bax. Det som vi körde med i somras och gick så fort med i hårdvind. Jag hoppades ju få ett mer kraftfullt segel med mer form för att bättra på vårt mellanvindsregister när jag beställde detta. 
Jag ställde in riggen för max Prebend med minsta rake, 7890mm och hissade. 
Vid första kollen undrade jag om det fanns någon spalt kvar. International 505 har ju överlappande fock och att då trycka till spalten med ett frambukigt storsegel kändes märkligt.
Det passade i alla fall.

 

Det här kändes inte helt riktigt. Dags att ta sig en funderare. Ännu mera prebend kanske?

Att köra med böjd mast och mycket power i seglet känns som det passar bäst i gropig krabb sjö. Med tung besättning är det så klart mer förlåtande. Igår kändes det inte helt övertygande så efter en del funderande innan jag somnade så åkte jag ner och testade på lunchen idag också.

Max prebend som jag kan få till är ungefär 4/6x72mm=45mm
På www.int505.org hemsidan visar de hur man mäter prebend men har jag tryck i akterliket så får jag det till 75mm, om storseglet är hissat. Tycker inte det är en bra metod utan gör det så här utan storseglet med strut max upp, min rake och spänning i toppvanten.

Hur som helst så när jag hissade Pinnell and Bax storseglet så var det mycket planare. För att få form fick masten vara helt rak. Det var så stor skillnad att jag fick fråga Nathan Bachelor om det var av typen Flat. Efter att han svarade idag att det var ett standard så kunde jag inte låta det vara.
Om alla andra körde BM på SM och i Björlanda Kile Cup så känns det inte konstigt att vi kunde vara så snabba som vi var med Pinnel and Bax i de hårda vindarna. 
Hur som helst så kan man inte ge sig med att hissa och kolla på seglet bara en gång.
På lunchen idag stack jag ner hissade storseglet kollade mer på hur det reagerade på bomuthal och skotning. Jag kom fram till att mer bomuthal än P&B storseglet, extra försiktig med bommen så den inte kommer över mitten och mer tryck i skotet så börjar det likna något. Får man mast toppen att böja lite så händer mycket.

Tyckte det blev betydligt bättre efter ett tag. Lite djupt i toppen men det blir nog annat tryck i grejerna när vi seglar.

Mer vinklade spridare är nästa grej att testa. Jag ska vänta med spridarlängden tills någon ser på det bakifrån. Det ska bli intressant att se hur spalten kommer att fungera. Det är skönt att veta att man kan ju alltid ta till Pinnell and Bax i över 16 knop och i platt vatten.
Tror Bojsen-Møller storseglet kommer att ha en sweet spot för oss just när Jacob kommer ut i trapetsen och i det lägre registret. Inbillar mig just nu att vi kommer att komma tidigare ut i trapets vilket är riktigt bra. Ska bli kul att se hur focken ser ut. Får se om jag hinner i veckan.

Inga kommentarer: