söndag 10 maj 2020

International 505 9013, Training camp, Råå

Igår samlades fem 505 och hade en heldag träning med Rasmus Rosengren. Inlärningskurvan så här i början är brant. Jacob och jag gjorde andra passet ihop. Första passet hemma i Malmö var för att känna på det ihop. 
 Bilder och videofilm är alltid bra. Såklart ska inte spinnakerskotet vara i vattnet. De andra hade små gummihakar klistrade på däck - på att göra listan.

Nu blev det träning med rundning av märken och senare speed körning.
Från att ha haft tid till att ha funderat på saker och ting när vi körde rakt fram första passet så blir derivatan på kurvan en helt annan när man blandar in bojar och andra båtar.
I början på första passet blåste det lätt och vi behövde inte ut i trapets. Storseglet såg himla djupt ut och verkade ha alldeles för mycket "power".  Hmmm, hur mycket ska den överlappande focken in? Vi kunde ändå hänga med men man inser att båtfarten var inte hemma och båthanteringen skulle vara skoj att ha på film. I slagen var det grymt viktigt att Jacob hann in för att komma loss från kroken, få loss focken och komma över för att få hem focken och ut i trapetsen. Samtidigt ska jag få gjort mina grejer slå loss travaren i lovart, och få hem travaren och storen på nya sidan i takt med att styrningen ska funka. Efter att ha varit borta från storbåtseglingen ett tag nu och bara kört Laser så är det dags att fundera på momenten så de blir gjorda i rätt ordning. Inget snack om att det krävs timmar igen i båten.
En stor fråga i det lätta registret är när ska man börja skära?  Som ni ser "vi hade i alla fall tur med vädret".

På lunchrasten så kollade vi på storseglet för att förstå vad vi gjort fel. Vi stod tillsammans med Rasmus och kollade på seglet. Vi testade att lossa strut helt (kontrollerar mastkurvan genom att räta masten), kollade cunninghams inverkan och plötsligt kom formen. Det visade sig att referenspunkten som vi använde vara fel på på struttravaren så den ska jag märka upp tydligare. Ett mysterium löst.
Rasmus hade kollat på oss i trapets och tyckte att masten saggade åt lä. Mycket märkligt tycker jag som ställt allt efter trimguiderna. De övriga besättningarna hade olika teorier om vad som gör det allt från för långa spridare till för lös strut. Vi fick testa på eftermiddagspasset vad det kan vara strut eller vantspänning? 
Annars är det fantastiskt värdefullt att diskutera vad Rasmus observerat och hur de andra gör. Efter lunch var det dags för nästa ryck. Vinden hade ökat till 5-7 m/s så det var trapets hela tiden.
Jacob gick ut trapets, jag kollade på masten. Japp den såg onekligen skum ut. Plötsligt ser jag att jag missat dra våra Tweakers. När man satte på större spinnaker på 505 så flyttade man också upp trapetsvajerns infästning. På kryss drar man in den punkten med en lina som kallas tweakers. Mysteriet löst. Vi blev så happy att vi seglade upp till Rasmus. Vi vara ju tvungna att berätta att vi löst det.
505 är ju grymt skoj på undanvind. På senaste VM i Freemantle toppade båtarna 32 knop när det blåst 10-12m/s. Här kör vi fartträning. Det här tror jag att vi kommer att få bra kläm på. Tomas Franzén/Lars Lindh och vi på bilden.

På kryssen gällde det att hela tiden trimma om båten. Här kändes det som att plötsligt gick vi fort och högt för att i nästa stund inte göra någon fart. Det var såklart vindstyrkan som ändrade sig och att då veta vad som ska prioriteras för att ställa om speeden är en utmaning. Det finns inte tid att grubbla på vilken lina ska jag nu dra hem i. Då kör de andra om. I Laser har man inte så mycket att jobba med vad gäller trim. Där är kicken gaspedalen och Cunningham dörrnyckeln. Bomuthalet ger såklart power men i 505 som har överlappande fock så är det mest sträckt utom i riktigt lätt vind.
Efter att ha reflekterat över gårdagen så skulle jag nog vilja sätta kick, strut, fockskotpunkten, Cunningham i stor som huvudparametrarna när man kör. Förutsatt att raken på masten är ställd rätt.
Vi får se. Hoppas nu nästa lördag blir en 4-7 m/s också.
Skönt att vi har fått något att fundera på i veckan.

Inga kommentarer: