I Facebookgruppen kappseglingsregler diskuterades vad som gäller för att burka större kölbåtar med dubbla mantåg. Nu har tyskarna lämnat in en submission till ORC. Man får hoppas det kan bli enighet i vad som gäller och att det kopplar till hur VPP räknas ut.
Jag har tidigare haft ämnet uppe i http://sundetregatta.blogspot.se/2015/01/hur-burkar-ni-regel-49-regelfallen.html
Submission: GER 6
Reporting committee: MANAGEMENT COMMITTEE
OFFSHORE CLASSES AND EVENTS COMMITTEE
POSITION OF CREW ON RAIL (HIKING)
PROPOSAL
Liaise with World Sailing to clarify that hiking on a lifeline on a big boat is not allowed. Lifelines are
not hiking aids. The ORC Vpp determines the weight of the crew as sitting on the side of the deck
inside the sheerline (so basically behind the lifelines inboard). Several crews use their lifelines as
full hiking aids and have no body contact with the deck anymore, apart from one single point of the
leg outside the hull and the rest of the body fully suspended in the lifeline.
This has been obvious on modern boats like an ITALIA 998 during the Europeans in Gdansk and
other races as well.
RATIONALE
As stated above, the VPP is not calculating the crew weight and the position of a crew hiking on
lifelines, thus the righting arm of the hiking crew is incorrect (higher in reality). The lifelines are not
built and constructed to be used as hiking aids. This is a dangerous trend which needs to be
stopped. ORC should take action as it relies on a correct crew position.
We do not feel its simply a matter of invoking the RRS 49.2 - it should be stopped in the ORC
Rating Rules, because the VPP relies on correct crew position.
Jag har tidigare haft ämnet uppe i http://sundetregatta.blogspot.se/2015/01/hur-burkar-ni-regel-49-regelfallen.html
Brott på mantåget är inget att leka med.
Submission: GER 6
Reporting committee: MANAGEMENT COMMITTEE
OFFSHORE CLASSES AND EVENTS COMMITTEE
POSITION OF CREW ON RAIL (HIKING)
PROPOSAL
Liaise with World Sailing to clarify that hiking on a lifeline on a big boat is not allowed. Lifelines are
not hiking aids. The ORC Vpp determines the weight of the crew as sitting on the side of the deck
inside the sheerline (so basically behind the lifelines inboard). Several crews use their lifelines as
full hiking aids and have no body contact with the deck anymore, apart from one single point of the
leg outside the hull and the rest of the body fully suspended in the lifeline.
This has been obvious on modern boats like an ITALIA 998 during the Europeans in Gdansk and
other races as well.
RATIONALE
As stated above, the VPP is not calculating the crew weight and the position of a crew hiking on
lifelines, thus the righting arm of the hiking crew is incorrect (higher in reality). The lifelines are not
built and constructed to be used as hiking aids. This is a dangerous trend which needs to be
stopped. ORC should take action as it relies on a correct crew position.
We do not feel its simply a matter of invoking the RRS 49.2 - it should be stopped in the ORC
Rating Rules, because the VPP relies on correct crew position.
8 kommentarer:
Ja, det vore väl kanon om tyskarnas idé går igenom - lika för alla och större välmående för hela besättningen. / Lasse Bergkvist
Det behövs att klassreglerna styr upp det.
Nationella tolkningar är inte okej tycker jag.
En utmaning blir det Holländska World Championship 2018 där det måste vara lika med IRC-regeln.
jag har faktiskt aldrig förstått att det tillåts att ha överkroppen mellan mantågslinorna. jag har sett riktigt farliga situationer där personer var nära att klämmas pga de var fasta mellan mantågslinorna. Som tyskarna riktigt formulera är mantågslinor inga hikinglinor utan säkerhetsanordningar som ska hjälpa till att hålla oss seglare ombord. jag tycker faktiskt att det skulle vara mer säker i trapets.
de misvisande faktorer genom hiking i mantågslinor är här egentligen endast en bisak.
nu kommer säkerligen en och annan hävda att ingen har dött på grund av hiking i mantågslinor. frågan är bara om det är sant?
Men det gäller ju även enkla mantåg.
Benen utanför och ner längs skrovet riskerar ju alltid att klämmas om båtarna trängs i starter och rundningar.
helt rätt, det är enklare att ta sig ur med endast benen ute men ändå så finns en del klämrisker.
Jag har en önskan att kappsegling är en sport som inkluderar fysisk ansträngning för att maximera prestanda, inte bara för att få friskvårdsbidrag utan även för glädjen att som individ och lag verkligen göra sitt yttersta och få prestanda tillbaka. Sen måste det vara tydligt vad som gäller och att det kan göras på ett säkert sätt. Sitta bekvämt gör man bäst i soffan
Ja, det är väl så de flesta ser på det som kappseglar på kryss/läns bana.
Svårare att inte ta med säkerhetsaspekten på längre havskör eller för den delen på race runt öar där det sällan finns säkerhetsbåtar, startfartyg, banläggarbåtar eller linjebåtar ute.
Det borde kanske ligga på Special Regulations istället att avgöra hur det ska burkas än i regelboken?
Från OCEC 2017 minutes of meeting:
Sitta på däcket är kvar att klargöras.
4.3 GER 6 – Positions of crew on rail
The Committee notes that VPP is correctly taking in account position of the crew while sitting on the sheerline and recommends the update of the Standard Sailing Instructions by amending RRS 49.2 and clarifying the term “sitting on the deck”.
Här är alla besluten:
http://orc.org/AGM/2017/OCEC%202017.pdf
Skicka en kommentar