söndag 24 september 2017

ILCA Masters World Championships 2017 - Henrik Béen och jag testade nya grejer i Limhamn

Laser Masters är stort och hade kunnat varit ännu större. I Split är det begränsat till 350 deltagare och det är redan trångt på hamnplan.
Från Malmö gick två bilar ner. Idag skulle racen starta men det blåste inget så det blir imorgon.

Lasers i Split.

Henrik Been hann inte anmäla sig innan det var fullt så vi stack ut och körde ett pass i morse. Jag var otroligt sugen på att få köra med mitt sprillans nya radialsydda Laser segel och Henrik med sin kolfiberövermast. Jag hyr en av Malmö Segel Sällskaps Laserjollar som är grymt fina. Funderar ni på Laser så finns möjlighet att prova på nästa lördag i Limhamn.
 Det var stor skillnad mellan mitt lånade crosscut segel och det nya radialseglet. Jag kunde köra med mer släppt bomuthal och ha mer kraft i seglet. Nu var det lättare vind och det krävdes redan kick för att formen skulle se något så när ut.
Kul var också att det nya seglet svarade så bra på cunningham. Det kommer att krävas noggrannare trimning än med de gamla seglena. Det här skulle jag vilja säga är ett grymt lyft för Laserjollen. Lite coolt är att det lär vara North Sails som syr de nya grejerna.
Henriks kolfibertopp verkade ge en jämnare böj på masten än vad aluminiumtoppen gav. Viktigast tror jag det blir att vi inte kommer att få permanentböjda aluminiumrör längre.

Premiär idag var det också för mina nyinköpta power pads. Jämfört med att burka utan så var det som att sitta i TV-soffan och segla. Grym skillnad.
När gubbsen kommer hem från Split så ska de få en match. ;-)
Gött är det i alla fall och att det är så otroligt lätt. Våtdräkten är dock förpassad att hänga på tork utomhus. Imorgon kommer lönen så nu är det dags att jaga Laserjolle på allvar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som det var dags att sälja Dehlern?

Lasse

Anders Nilsson sa...

Har inte tänkt så långt. Jag gillar min Dehler 34SV. Bestämmer mig till våren hur fortsättningen i sporten blir.
ORC-utvecklingen avgör hur det blir. 2018 ORC Worlds i Haag är rena tramset så det blir det inte.
Entyp är ju på frammarsch i regionen så det är kanske läge.
Just nu vill jag bara få tid att träna. Laser är bästa redskapet för det och min racingcykel. Med gänget i Limhamn så är Laser oslagbart just nu.