torsdag 23 oktober 2014

Nya storseglet och nya riggtrimmet utan backstag

Idag var det dags för Henrik Ottosson och Martin Strandberg från North Sails att hänga med ut och visa hur nya storseglet ska trimmas och ge tips om riggtrimmet.
Vi har ju bestämt oss för att lägga backstagen åt sidan och bara köra med akterstaget. Detta krävde ett nytt storsegel och den som trodde på att det var rätt väg att gå var Henrik på North.

Henrik berättar hur vi ska tänka med riggen och vad de gjort på Martin Nilssons Salona 37a Vencom. Konsten är att klara av att få bort förstagssagget utan att storseglet blir utan form.
På KDY´s Pantaenius Big Boat race fick vi för första gången kört race i 6-9m/s med vår hårdvindsgenua utan backstag. Vi var för första gången nöjda med vår fart och höjd. I race 5 hade vi Team Blur i lovart och höll dem länge. Uppgifterna här fick jag från Peter Gustafsson:
Starten i race 5 (11:31);
TWS=13, TWA=42, AWA=25, BS=7.1

Att det funkar utan backstag står klart. Vårt gamla storsegel, Topless som var designat för backstag, fungerade däremot inte utan vände ut och in. Vilket var väntat.
I fredags levererade Martin Strandberg och Mathias Lantz storseglet och vi tog en kort tur för att se att allt passade. Så här såg NS Storseglet ut idag med max i akterstaget. Vind 6-9m/s. När vi stack ut spände vi upp riggen genom att spänna förstaget och tog lite extra i undervanten.
Henrik och Martin var med idag och Jacob och jag tog emot tipsen.
Förstagsagget som vi hade i fredags var nu under fullständig kontroll.
Det här verkar riktigt lovande. Nästa steg är att släppa på D2orna, släppa på förstaget och ta hem övervanten. Sen är det dags att hitta rätt förstagspänning igen och justera in D2orna. Sen är säsongen över för Grynet.
Finns det något bättre än nya grejer?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Ser bra ut Anders, på på bilden med storen, hur har du D2.orna där?
Pelle

Unknown sa...

Ser fint ut. Väldigt lite form i stor - det kanske blir så om man kryssar i +7 knop? ;-) Lämnar ni genuorna i land nu?
Peter

Anders Nilsson sa...

@Pelle
D2 är för hårda så masten blev inte så rak i sida som vi ville
Övervanten ska svara bättre men eftersom D2 är kortare så spänns de också när vi spänner övervanten. Vi fick inte riktigt till detta utan att lossa på D2 och det får vi göra i hamnen.

Anders Nilsson sa...

@Peter Norberg
Storen är designad för genua därav en ganska plan nederdel. Den svarade snyggt hela vägen upp när vi tog i häcken. Vi kunde påverka hela seglet så det känns bra.
Genuorna släpper jag aldrig igen för racing.
Fock konfigurering är fint för cruising och kappsegling om det inte finns några genuabåtar i fleeten.
;-)

Anonym sa...

Att få ett förstag utan för mycket sagg kräver då att riggen sätts stenhårt och att masten fortfarande är rak?
Var det så resonemanget var?
Hur hårt spänner du riggen i % av sträckgräns?
Bosse

Anders Nilsson sa...

Njae, det räcker inte med att spänna riggen stenhårt.
De måste vara rak både framåt bakåt och i sida för att inte komprimera och tappa spänning.
Det är svårt med fast förstag att få tillräcklig spänning i övervanten så till säsongen så skaffade jag TuffLuff-förstag med vantskruv.
Nu när vi nu spände förstaget i torsdags så blev D2 för hårda så jag får börja om för att få det perfekt men det är ändå en stor förbättring redan sen i augusti på ORCi VM.
Alternativet är ju fockar med urskurna förlik för att kompensera sagget och storsegel designade för en mer prebend.
Det är jag inte ute efter här eftersom det blir en kompromiss.

Anonym sa...

Sätts yttervanten till max, 25-30% av sträckgänsen och sedan D1 och D2 så masten blir rak så är det väl inte mer att göra?

Vantskruven i förstaget påverkar förstagsspänningen men är det inte omvänd ordning? Vantskruven blir väl egentligen bara att sätt att justera längden på förstaget.

Hur påverkar TuffLuff förstagsspänningen?

Bosse

Anders Nilsson sa...

Idag släppte jag på D2orna och förstaget för att kunna få hem övervanten ytterliggare. Jag kunde efter att jag släppt 7 varv på D2orna spänna övervanten ytterligare 3 hela varv. Jag spände sen förstaget igen och tog sen hem 5 varv på D2orna igen.
Jag har nu tagit hem övervanten från 42 fria gänger till 30 fria gänger och förstaget 12 varv sen VM.
Nu ska vi ut och köra ett par gånger till för att se om det verkar rätt. Sen är det båtupptagning.

Stefan K sa...

Intressant med en så himla plan stor (du skulle ha sett den bukiga som North designade åt mig... 2007 :-(
Annars så ser ju seglet väldigt fint ut.
Håller med om att fock är till för holiday-cruising eller om alla på linjen kör fock..
Segla väl!
Stefan K

Anonym sa...

Hej Anders,

Har du dokumenterat riggspänningen? Finns det något förhållande mellan yttervanten V1, D1 och D2?
Typ V1=100%, D1 68% av V1 och D2 64% av D1

Med vänlig hälsning Johan D35 232

Anders Nilsson sa...

Tyvärr inget överförbart.
Efter att vi gjort de första testerna som beskrivs i det här inlägget så beställde jag ny John Mast Rod-rigg och ny fock i 3Di från North Sails.
Enligt John Mast och Maarten Voogd så är Seldéns förstag underdimensionerat. Vi gick upp till 7.6mm Rod istället för 7mm Dyeform.
Nu har vi riktig ordning på detta så det är inget problem längre.

Anonym sa...

Har ett rodförstag med tuffluff liggandes, Leifs gamla från Dehlta som kommer användas.
Rod vore fint i hela riggen men dyrt som snus antar jag.

/Johan