söndag 13 november 2011

ORCi 2012 - utdrag ur SHF´s Sten Edholms rapport

ORCi EM i Ystad 2009 Foto Peter Gustafsson

ORCi 2012
Sten rapporterar från ORC mötet i Puerto Rico att inför nästa säsong blir det bara finjusteringar:

- Fine tuning av transom drag
- Reducering av Dynamic Allowance
- Ta bort inverkan av ankare
- Ny regel för Code 0 (skall alltid sättas flygande) mm
 
Kollar man på testlistan över testkörningarna så blir det inga större skillnader. De flesta båtar ska gå 2-3 s snabbare per sjömil. Kan ses som att man anser att regeln börjar bli hyfsat stabil?
 
Nytt är också att man plockat fram ett nytt tal OSN "Offshore Single Number Handicap" som bättre ska spegla offshore segling än GPH. Framtaget vid högre vindstyrka.
 
Viktigaste delen av rapporten tycker jag rör de större racen:
ORC World Championship 2011 gick i juni 2011 i Cres, Kroatien, 119 båtar från 16 länder deltog, spannet 34-60 fot. Förutom indelning i två klasser så delades också ut särskilda priser för ”Corinthian” (Icke proffsbåtar) samt till ”Ownerdriven boats”, dvs där ägaren själv står vid rodret. Dessa två priser blir vanligare och vanligare. 66 olika båttyper deltog med bra spridning, inga typer som utmärkte sig som särskilt gynnade.

European Championship 2011 gick i Hankö , Norge med 25 deltagande båtar i spannet 34-44 fot, endast tre deltagande länder, blygsamt deltagande från Sverige och Tyskland. Delat i två klasser vid GPH=600 sek/Nm (samma i WM).

Följande tävlingar är bekräftade för 2012 och vidare;
- World Championship i Helsingfors 2012-08-04—11. Man har samordnat så att de finsk-estniska offshore mästerskapen ”Baltic Offshore Week” går dagarna före WM. Efter WM kommer direkt WM i X-41 på samma ställe
- EM 2012 kommer att gå i Punta Ala, Italien.
- Tävlingen Baltic Sprint Cup byter mätregel från IRC till ORC, startar i trakten av Travemünde 2012-07-20, går över Karlskrona, Västervik, Klaipeda med mål omkring 2012-07-28. www.balticsprintcup.com
- WM 2013 på Italienska östkusten i Ancona
- Preliminärt EM 2013 i Sverige, KSSS är beredda att arrangera detta, prel i Sandhamn i början av augusti.
- För 2014 ännu ingen inriktning, beror mycket på den nya regeln.

Det finska WM 2012 går av stapeln på fästningsön Särkkä, ingår i den större fästningen Suomenlinna/Sveaborg som är ett av UNESCOS World Heritages. Båtar förtöjs inne i Helsingfors vid Brunnsparken. Arrangör är klubben Merenkävijät grundad 1922 med klubbhus från 1750. Merenkäviät betyder ungefär ”Sjöfararna” och har arrangerat ett flertal större events. Seglingarna förutses gå på omkring 8 alternativa banor, allt från inre vatten som Kronobergsfjärden och utomskärs mot Harmaja och Trutkobben.
 
Här hittar ni hela rapporten.

5 kommentarer:

Anonym sa...

intressant rapport med en hel del vettiga ändringar.
Intressant även att ORC ligger stabilt medan IRC har tappat en hel del under de senaste åren, i alla fall vad gäller antal mätbrev. jag undrar om det blir en uppsving när det seglas ORC EM i Sverige samt om det bli fler som kommer skaffa sig ORC-mätbrev när mätning förenklas via vägning.
Jag har dock inte riktigt klart för mig vad det innebär. Någon här som kan förklara?

Peter Kross

Joakim sa...

Varför skulle vägning vara enklare? Det är inte alls svårare ätt mätta fribord och ingen lyftkran behövs.

Det tar kanske 4 timmar att mätta fribord och stabilitet, men av de 4 timmar tar själva mättning högst en timme. Största delen bär man utrustning bort och tillbaka till båten.

Anonym sa...

Det nämdes även något om "vägning istället för skrovfiler". Är det då mätning för att ta fram skrovfil inkluderad?

Peter Kross

Anders Nilsson sa...

DH-regeln räknar ju ut ett optimalt skrov från en del mätningar och vikten på båten ger då volymen på undervattenskroppen.
Det räcker inte med vikten för att ersätta skrovfilen det måste till en hel del mätningar på skrovet också.
Hur funkar ORC Club?

Joakim sa...

I ORC Club behöver man en skrovfil, men den behöver inte vara lika noggrann som i ORCi och även om likadana båtar används. Men om skrovfilen är inte noggrann, kan man inte mätta vikten från fribord. Oftast problemet är just fribord, som är inte noggrann i designer skrovfil på grund av hur man bygger båtarna.