torsdag 16 juli 2009

Nilsson är på tur - Kåseberga

Jag seglade idag från Limhamn för att komma så nära Karlskrona som är målet imorgon. Jag hamnade i en av mina barndomshamnar - Kåseberga.
Sitter och tar en macka i ruffen och lyssnar på radio. Ganska skönt att vara själv en stund.
Jag fick en härlig kryss ner mot Falsterbokanalen. Grejerna står perfekt. Det är gött. 6-7m/s och varmt och sol. Jag ångrar aldrig att jag satsade på kolpanel i rullfocken. Jag hade inte kunnat segla på allvar med B-grejer.
Med mina senaste inköpta Multi XL displayer på konsoler så har jag all data man kan tänka sig behöva. Jag ska flytta runt värden lite mot vad jag hade tänkt ut. Heading true ska vara på masten kanske farten också. Fem displayer är nog det man behöver.
Jag blir förvånad att det ligger halv knop ström också längs Sydkusten. Så lite ström är förrädiskt att upptäcks utan instrument.
Efter Stavstensudde hissar jag spinnaker i 110grader TWA. Är på gränsen men jag räknar med att det kommer att öppna vilket det också gör. 125-130 grader TWA och båten ångar på i stadiga 8.5 knop. Snart är Gislöv passerat. Är det något som utmärker Dehler 34 SV så är det greppet och kurstabiliteten på halvvind med spinnacker. 100% kontroll.
Näten vid Smygehuk måste passeras med marginal. Sen är det inga hinder och jag faller av mot Kåseberga. Vinden öppna ytterliggare och TWA blir 165 innan jag är framme.
Hamnkaptenen står och möter. Han har sett dollartecknen i kikaren.
Sist in i Kåseberga eller hellre längst ute på vattnet. :-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hallåjsa Anders, Tack för morgonkaffet i Kåseberga! Hoppas du fick lite medvind på väg till Karlskrona.

mika

Anders Nilsson sa...

Det blev lätt kryss upp mot Simrishamn sen vred vinden mot mer ostlig. Sträck till Karlskrona. Jag har kört för styrbordhalsar i 70 distansminuter. Ensamsegling är inte min grej.Blev klart påverkad av sjön. Lätt illamående. Snodde ihop två Lunnamellar med potatissallad på turen. Det gjorde susen.
Lite skajsen blev jag när den mörka fronten närmade sig bakifrån men inget hände som tur var.
Nu har jag tagit den första semester bärsen.
"DU PERIKLES - KA´DU SIGE MIG - HVORNAAR SMAGER EN TUBORG BEDST?" -- HVERGANG! :-)

Anonym sa...

Hej Anders
Önskar dig en fin segling
Hälsningar
Vailet och Arne

Anders Nilsson sa...

Är det någon som fattar att det kan blåsa västlig vind på ostkusten!!

Anonym sa...

Hur menar du nu Anders? vad är problemet?
Det är väl bara att blåsa på norrut. CHO

Anders Nilsson sa...

Inget problem, bara en av de djupare funderingarna här ombord.
;-)
Vi ska först klippa släktbandet med Karlskrona. :-)