fredag 17 september 2021

Fredagsbilden #16 - träning i Janne Gustafsons H-båt Fregata, tidigt 90-tal

I början på 90-talet fick jag möjligheten att träna med Janne Gustafsson i Malmö, Mr H-båt i Sverige, ombord på hans Fregata. Själv hade vi flyttat hit från Lomma för att träna i Laser på Malmö Segel Sällskaps TFO. 

Jag minns att Janne tyckte den här bilden var i princip fulländad. Han gjorde vars en förstoring till mig och Henrik i present. Rodret i mitten, båten i perfekt balans på en spinnakerbog, jag och Henrik Ekström fullt fokuserade på segeltrim. Det verkar till och med min fru tycka för jag var tvungen att ge den en ny ram så det har den fått alldeles nyligen.

Janne var på den tiden att betrakta som träningsnarkoman. Han kunde träna på att få detaljerna att sitta i det oändliga. Att få hänga med och träna ombord på Fregata var en riktig aha-upplevelse. Allting var uppmärkt och exakt. På Fregata visste vi hur spänt allting var genom att kolla på trimlinjalerna. Säkert också Sveriges mest ompysslade och välskötta H-båt.
Vi tränade tills manövrarna satt. Minns första gången jag körde fördäck ombord. Nu gippar vi sa Janne.

- Jaha, det gick ju inte så bra, sa han. Sen körde vi 12 gippar i rad tills de funkade. Det var Janne i ett nötskal, man kan gå in i hamn först när det verkligen funkar. Då sitter de bättre nästa gång man kommer ut för då sitter känslan där.

Först körde Janne med en besättning och då hade vi träning i våra Laser. Sen när hans gastar inte kunde längre gick han ut en andra omgång med oss och körde ett pass till tills vi kroknade. 

Minns också att Janne tyckte att vi Laserseglare hade en viktig fördel jämfört med andra gastar och var bra att ha med ombord:

- Ni kan i alla fall burka.

Inga kommentarer: