tisdag 8 juni 2021

22 timmar och 7 pass behövdes i 505 för att få till riggtrimmet till BM-sails

Vi hissade våra BM-sails i våras för första gången. De var ett helt annat djur än Pinnell&Bax seglen som vi körde med i fjol. Efter en del omtrimning av riggen börjar vi nu kunna hitta att ställa om från höjd till speed. Stor skillnad mot på träningslägret i Träslövsläge i våras vilket är skoj.
Igår kväll var vi ute och körde mot Jonas och Mats igen och det är grymt vad tvåbåtsträning ger. Approachen att hitta hur det ska kännas i båten istället för att "get lost in trim guides" tycker jag funkar bra. 

 

Ser lätt ut men det har tagit några timmar för oss att kunna köra med bra balans. Finns en del till att jobba på men vi har bara gjort 25 pass ihop.

Vi körde gippar tills de funkade och provade nya grejer för att få till balansen i båten på undanvind tills det satt.
Den stora frågan just nu är hur hårt ska vi ha riggen. Jag försöker göra som Jacob på BM säger man gör och det verkar fungera. När vi kom in igår så mätte vi vantspänningen som jag satte efter vad jag tyckte kändes bra. Vi mätte riggspänningen till 32 och guiden säger 30 så det får man ju vara nöjd med att pricka så nära. Måste skaffa mig en riggspänningsmätare tror jag.

Inga kommentarer: