Nu börjar det bli ordentligt med nya specialiserade shorthandedbåtar på marknaden riktade till gemene man. Svenska shorthandedseglare har mest varit kölbåtsägare som kört med båten de har och byggt om dem med rullsystem, gennakrar, fockkonfigurering och autopiloter.
Nu lansererar Jenneau ytterligare en båt i sin Sun Fast serie en ny short handed båt i 33-fotsklassen. Intressant trend när det blir färre och färre prestanda cruisers för full crew är att varven börjar satsa på shorthandedseglingen.
Lite udda design med konkava ytor både i fören och i aktern. Luktar som 80-talet är tillbaka men det är naturligtvis inte så. Det ligger många studier bakom konceptet. Misstänker att linjerna är hämtade från båtar som gör betydligt högre fart genom vattnet än vad som blir möjligt med en 33-fotare. Men jag kan ha fel att det är nerskalat.
Jag kände själv när jag hade en Dehler 34SV att bygga om henne och utrusta henne för shorthanded racing var inte rätt sätt att använda mina pengar. Jag körde all-in på ORCi racing.
Deplacement på samma nivå som en X-99 på en 3,40m bred båt vittnar om spartansk inredning. Så tycker jag en shorthanded båt ska vara om man inte tänker sig cruisingsegling med familj. Dubbelspridar rigg med förhållandevis högt förstag borgar för kontroll av förstagsspänning. Utrsustad för att kunna seglas med både spinnaker och gennaker.
Trenden kommer säkert att bli att kappsegling i cruisingbåtar fortsätter minska och utrustningen blir mer och mer specialiserad för ändamålet.
Loa 10,49m
LWL 9,99m
Bredd 3,40m
Djup 1,95m
Deplacement 3500kg
Segelyta kryss 60sqm, Fathead stor (dubbla akterstag)
Segelyta undanvind 128sqm
9 kommentarer:
Vilka parametrar är viktiga för att skapa en bra DH racer?
Ja, Martin Wikman tyckte till exempel att detta inte var en double handed racer att satsa på eftersom den saknade bulbköl.
Om man tänker sig båt till DH racing i skärgård eller DH race på havet så är det ju olika båtar. Jag gör kanske för mycket likhet mellan Offshore racing på havet med långa bogar och hårda vindar. Det finns ju inte så mycket av det i Sverige bland arrangemangen.
För mig är en DH racer en båt som är förhållandevis styv båt som klarar sig utan en massa folk på kanten och är stabil på undanvind. Bra kontroll på halvvind med roder som inte släpper och undanvind prioriteras före kryssgenskaper. Jag tänker mig en båt med förhållandevis lite segelyta i krysstället för att undvika att behöva byta en massa segel. En garderob också för halvvind. Rullbara och revbara försegel.
Bra lösningar för autopilot och navigation.
Vad av allt detta saknade Grynet? Det är skillnad på solo och att segla på två. Men med codezero istället för jibtop hade jag kunnat segla lika aktivt ensam. Såvitt jag kan bedöma skulle det enbart handla om att välja codezero istället för genua i Grynets garderob. Eller?
Med tanke på att en T24 (med nästan inget rätande moment alls) tog hem lilla klassen i Silverrudder (Kryss i upp till 15m/s i början) kanske det är dags att omvärdera rätande momentets betydelse?
Är det verkligen så att den inte kappseglingsintresserade delen av cruisingbesättningen kräver tung mahognyinredning.
Grynet saknade mest segel för ändmålet som försegel på rulle för kappsegling, en liten code, inrullningsbara gennakrar för halvvindssegling och peke.
Om du seglar på två behöver du inte rulle. Jag har seglat mot många X332:or tex som byter försegel hur enkelt som helst även med enbart två ombord. Du hade väl redan en fock? Varför gennakrar? Spinnaker är bättre när man seglar en normalviktig C/R. Ett halvvindssegel är nog nödvändigt vid havssegling. Såvitt jag kommer ihåg hade du ju också en reacher (jibtop) till Grynet? Som jag ser det hade du allt som behövdes?
Att byta i en skena är ju möjligt på två men stökigt på en. Tror de flesta kör med rulle.
Reachern som vi hade ska också i skenan och räknas som ett genuaförsegel. På en fockkonfigurerad båt är det ett onödigt straff att ta. En liten code behöver man i alla fall och en peke.
Piano har fock och jibtop i skena på förstaget, inga problem att byta på två. Då använder vi inte svirveln och kan inte rulla. Solo använder jag inte jibtop. Bara rullbar fock i svirvel. Code för halvvind på rulle skulle jag kunna använda solo. Inte helt optimerad solobåt, men vadå?
X332:or och andra genuabåtar byter mellan genua och fock även när dom är två. Lite tyngre båtar kräver kanske genua för att kunna hävda sig i lätt väder, typ under 5 m/s.
Man väljer sina utmaningar, enstaka seglingar kan någon annan båttyp ha bättre förutsättningar. Men för mig förtar det inte glädjen med kappsegling. Jag har en bra båt, cruisar mycket, kappseglar en del. Shorthandkappsegling har inneburit ett stort lyft för mig. Socialt är solo och tvåmanssegling roligare, det finns liksom inga besättningskotterier. Kör några år till, nästa år är jag 76.
Min upplevelse av SH är att man bör utrusta båten efter dels vilken typ av båt man har, och dels efter hur bekväm man är att hantera alla vindar i skärgård och hav. Har man en planande kölbåt så är det gennaker och code som är lämpligt pga att den seglar på låg skenbar vindriktning. När man känner sig bekväm i en C/R så fungerar Genua och Spinnaker utmärkt och ger mest i form av taktisk förmåga tycker jag. Om inte så är fock, gennaker och code att föredra tycker jag. Huvudsaken är dock att se till att segla mycket och tävla. Håller helt med om att SH ger så mycket av just att träffas efter seglingar och umgås.
Jag seglade mycket solo vid transporterna med hjälp av autopiloten. Jag körde spinnaker upp emot 12m/s med en vanlig allroundspinnaker. Är det hård byig vind och kryss funkade autopiloten dåligt annars var den bra. Det är klart att det gick men jag kan inte riktigt förlika mig med att det är race med autopilot.
Det är väl det jag har svårast att förlika mig med.
Skicka en kommentar