måndag 5 november 2018

World Sailing konferensen i Sarasota - känns som man tappat kontakten med sporten

Att det är politik och maktspel som råder i ledningen för segelsporten råder det inget tvivel om.
Att inte kunna skapa event som är jämställda och fria från Anti-trust granskningar när det gäller materialet är ju otroligt märkligt. Det är otroligt dålig process som lett fram till dagens läge.
Relaterad bild
Det finns ju inte en jolleklass som inte befinner sig på en konkurrensutsatt marknad. Att behöva välja båtar att kappsegla i som det inte finns någon bredd i är ju otroligt märkligt.
När Starbåt skulle bort så var det för dyrt att kappsegla i kölbåt. Vips så var den borta.
Nu åker Finnjollen ut för att den inte är jämställd. Vips så var den borta.
In kommer nu en annan sport som WS tror är kul att se på men är en helt annan grej. Kitesurfing. Vem kollar på detta? Det är ju själva utövandet som är kul inte publiksporten som är grejen.
Varför organiserar inte World Sailing vanlig surfing? Eller motorbåtssport?
Gubbarna och gummorna har kommit fram till att det är foils som gäller idag. De försöker hänga med i tiden. Windsurfing ska nu inte längre handla om att segla på vattnet. Brädan ska ha foils.
Nacra 17 fick foils men vem seglar den nuförtiden? Någon som kollade på racen förresten?
Nä det är inte materialet som gör sporten. Det är hur prestigefyllda klasserna är.
Som nu att lyfta ut talangfulla seglare och köra dem isolerade i träningsläger från sporten i övrigt anser inte jag bidrar till en positiv utveckling.
Att Finnjolle, Laser och Starbåt är tunga klasser att prestera i står utom allt tvivel. Nacra 17 med foils, windsurfing bräda med foils och en kölbåt på långdistansrace borde alla strykas ur OS. Konstruerade udda sporter som inte finns. Det spelar ingen roll om man pumpar och rycker i 470 eller inte. Det gör sig inte bättre på TV för det.
Eller varför inte segelsporten som sådan? Kanske dags att fundera över X-games istället.
Svensk segling? Kommer vi loss från IOKs grepp om sporten?
World Sailings ekonomi verkar i alla fall blivit mindre beroende av OS.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag vindsurfar, seglar kölbåt seglar laser ibland.
För min del är det så mycket roligare att kolla kite än laserregatta där det händer nada ....
Så jag vill absolut ha action o fart.
För min del hade vindsurfing med våg,slalom o speed varit mycket mer underhållande segling än att se 470,laser,laser radial ( och i jämställdhetens tider varför radial, etc. 49er o Matchracing tycker jag är helrätt.
Alla båtar är stenhårda klasser med hög kompetens, men det kommer inte fram i tv-rutan. Stare är såklart kompetens o tajt, men båten är från 1920 och jag tycker OS skall avgöras i modernare konstruktioner.
Moth tycker jag skall in. Ser ju kul ut på regattorna.
Men detta är min personliga ståndpunkt😀

Mvh andreas

Anders Nilsson sa...

Absolut fair kommentarer.
Det handlar kanske mer om vad jag kan relatera till som gör grenen i segling intressant för mig.