måndag 26 mars 2018

Seglingsledare i söndags för Match Race tävlingar för ungdomar i Skanör

Det var en hel del att läsa på för mig som inte kört match race så mycket tidigare. Nu skulle jag dessutom köra rollen som seglingsledare. Det är ju en helt egen startprocedur och en massa speciella regler för rundningarna.
Lägret blev framflyttat då det var ruggigt kallt när det var tänkt den 4 maj. Runt 30 deltagare hade anmält sig men nya datumen gjorde att många var på väg till Garda eller Båstad. 18 seglare kom dock och gjorde upp i två Round Robin seglingar och två finalseglingar.


Morgonen bjöd på total stiltje men efter en liten stund kom det en bris som vi kunde köra i. Match racing går ju att köra i betydligt lättare vind än fleet race. Jag la en bana som tog mellan 8-12 min. Ju kortare bana desto tätare racing.
Till lunch hade vi gjort första Round Robin och körde in för lunch. Skanörs Båtklubb hade ställt upp och gjorde gulaschsoppa, bröd, sallad. Det satt grymt fint efter en förmiddag på vattnet kring nollan.

 Martin Strandberg, Anders Rydlöv och Henrik Eyermann körde genomgång för ungdomarna på lunchen.

Andra omgången Round Robin blev ytterligare tuffare seglat. Seglarna hade verkligen tagit till sig av lunchtipsen. 
Ombord på startfartyget skötte jag signalhornet, blå/gul flagga, kollade incheckning och tjuvstarter. 


Sekretariatet i Skanörs båtklubb hade gjort i ordning inplastade kort med startsekvenserna. Det underlättade mycket.
Det var skönt att gänget ombord, Malin och Lena, på startbåten kunde det här.

Incheckningen beskrivs i regel C4.1 och C4.2.

C4 SKYLDIGHETER FÖRE STARTEN
C4.1 Båtarna ska vid sin förberedelsesignal vara utanför en linje 90°
mot startlinjen genom startmärket på den sida som respektive
båt har tilldelats. I tävlingens matchschema är den båt som
står till vänster tilldelad babords sida och ska visa en blå flagga i
aktern när den kappseglar. Den högra båten tilldelas styrbords
sida och ska visa en gul flagga i aktern när den kappseglar.

C4.2 En båt ska inom perioden två minuter efter sin förberedelsesignal
segla från bansidan till startsidan första gången den skär och
klarar startlinjen.


Det gällde mest för mig att ha koll på vem som var gul och blå båt. Ett missat Laserpass var det helt klart värt. Seglarna verkade ha haft ett kul läger.

Inga kommentarer: