onsdag 30 december 2015

Mätregler vi minns? - LYS

Jag började prenumerera på Seahorse. En sailracing-tidning från Storbrittanien med en teknisk touch. Bra intervjuer med designers som är i ropet. Så nu är jag inne på fjärde numret och börjar bli lite trött på IRC/ORCi diskussionen som pågår i tidningen. IRC folket/RORC har fastnat i att bevisa att ORCi inte är något annat än gamla kritiserade IMS och ORCi i att de är störst och att regeln blir bättre och bättre på att hantera sportigare båtar. Ungefär så kan man sammanfatta 4 nummer nu. Är det samma sak med ORCi/SRS tjatet här hemma att vi är fast i vår historia och inte ser förbättringarna?

Segelsporten har under alla tider försökt att skapa system som antingen försöker beskriva segelbåtar på ett neutralt sätt eller på ett sätt som skapar en viss typ av båtar som några entusiaster tycker är roligare att segla än andra.

Många argumenterar för hur enkelt det var förr och en del bli rent utav nostalgiska över gamla tiders hemmabyggda IOR racers med komplexa skrovformer som resultat.
Jag tänkte på hur gick debatten då? Var alla happy förr? Är det så länge sen nu som vi seglade efter LYS att vi glömt hur det egentligen var.

Ballad - för många den perfekta båten på 80-talet. Entypsregattor, Scandicapsegling, LYSsegling och familjesegling.

LYS
1970 publicerade Lars-Olof Norlin den första LYS-tabellen i Svenska Kryssarklubbens medlemstidning På Kryss&Till Rors. Redan då var detta en regel utanför etablissemanget. Inget för SSF eller tekniska kommittér utan en idé för att göra en regel som var enkel och tog hänsyn till allt. Nästan för mycket ibland.
Norlin hade gjort omfattande analyser av resultatlistor från kappseglingen Lidingö Runt, och satte därvid sin egen båtkonstruktion Allegro 27 till LYS 1,0.

Jag minns hur det snackades i min hemmaklubb och på Skånes sydkust på det gyllene 80-talet.
- LYS är en tyckarregel.
Ju bättre man seglar ju högre LYS får man. J-24, Maxi Racer och Albin kom med sin Express och LYS-talet höjdes varje år. Ju bättre seglare en klass samlade desto högre blev mättalet.
- Han vann för han har fel LYS
Aldrig var det någon som vann tävlingarna för de var bra seglare. Nästan aldrig kanske jag ska tillägga. I Abbekås hade vi två seglare som var vassare än de andra och de kunde visa på att det inte berodde på båten de hade. De vann i allt Håkan Persson hade köpt Albrechtssons Tempest, Ulf Nilsson hade en FD och hans far Torsten en Safir. De vann med vad de än seglade så det var accepterat.
Zeke, Elvström ½-ton som var välbekant på Sydkusten

- Nya Racingbåtar är omöjliga att slå
LYS hade inte förmågan att skilja på en äldre Elvström Halvton eller nya SeaTravel från IOR ½-ton Cup i Sandhamn. Samma LYS.
- Vi kan inte vara med för vi har inget LYS
Det ska vara standardbåt. Fanns inte båten i LYStabellen så gick det inte att sälja den. Försäljarna av nya båtar tävlade om vem som hade högst LYS på sin obeprövade båt.
I verkligheten gissade man bara och satte ett så högt LYS man vågade. I gammal svensk folkhemsanda så skulle man ju inte kunna köpa sig en vinst.

Listan kan göras längre men all den här historiken hänger med i vad jag skulle vilja kalla "SRS-diskussionen". SRS har svårt att göra sig av med de gamla invanda argumenten mot regeln.
Finns det fog för snacket?

I SRS bedöms för och akterskepp och köl efter likare precis som i IRC. Fungerar detta?
Vet inte så jag gjorde ett egentest. 
Jag försökte placera in min egen köl efter IRC-typerna. Gick sådär eller på sin höjd okej skulle jag vilja säga. Vilken är min köl av alla dessa? 

Nummer 11 skulle jag säga men det är då samma typ som en Farr 30 köl. Vad tycker ni?

De här bedömningarna finns kvar i dagens SRS och det är klart att det kan ju aldrig göras av kleti och pleti. Det finns ju alldeles för många gränsfall. Detta är säkert anledningen till att kölar på IRC båtar får smala fenor och stora bulbar eftersom man inte bryr sig om den våta ytan. Man kan helt enkelt inte ta hänsyn till detta. 
Det som blir kvar är att göra en förenklad formel som innehåller en del faktorer på liknande nivå. Någonting sånt här:
Skrovtyp
Skrovmaterial
Förskepp
Akterskepp
etc.

Finns det då fog för det som förr sades om LYS. Trots att det är enkelt så tycker jag vi behöver släppa det. Vi ska inte glömma att SRS är en breddregel som vill få ut alla skrovtyperna från motorseglare till Openbåtar på vattnet. Kommer de någonsin att tävla under rättvisa förhållanden beskrivet av en siffra? 
Så länge alla dessa båttyper är med på racen är det ändå enda lösningen. Vi kommer aldrig att få bedöma Open-båtar och Motorseglare bättre sätt med andra regler. Frågan är då om SRS behövs annat än på klubbnivå och mindre regattor.
Naturligtvis är det inte på en nivå att SM-medaljer kan delas ut och inte heller för de mest prestigefyllda racen är detta rätt regel. 
Med tanke på enkelheten så finns det ju massor för båtmeckarna att jobba med och frågan är om det då fungerar som det var tänkt. Då förstår jag tankesättet att båtarna måste vara standard för att detta ska hålla i längden. Det finns mycket utrymme i SRS att förbättra sin båt på utan att det påverkar alls. Det är ett pris vi tar för enkelheten.
Tror vi ska hålla oss till att den är alldeles utmärkt för racing när båtarna som deltar är Openbåtar till Motorseglare och möter varandra. När alla båtarna är moderna (Byggda de senaste 10-12 åren) i samma storlek då finns det mycket bättre system än SRS.
Vi ska inte heller glömma att tiderna sprang ifrån LYS. Det finns idag i princip inga standardbåtar. Det går inte att göra som Lars-Olof Norlin gjorde nämligen att basera alltihop på statistik. Nya båtar kommer också i en sällan skådad takt.
There is no return. ;-)

1 kommentar:

Anders Nilsson sa...

LYS-talens utveckling för en del båttyper är ganska fantastisk. Kolla in entypsklasserna Express, J-24 och X-79 i en jämförelse med Omega 28. H-båt har gått upp 0.034. Förmodligen ganska riktigt i och med man har hängband idag.

Här är en länk till LYS-tabellen 1980

http://www.tangosailing.nu/2015/12/30/lys-tabellen-1980/

2016 års tabell:
http://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist