torsdag 20 november 2014

ORCi 2015 klart - största förändringen blir klassindelningarna

Palma de Mallorca, Spain -- Amidst a 10% growth report on having issued over 9000 certificates worldwide in 2014, the recent Annual General Meeting of the Offshore Racing Congress is pleased to announces numerous improvements approved for use in the ORC Rules and policies for 2015.

Class Division Length (CDL), relates the upwind performance of an entry to the boat's rated length, and will be used by event organizers to better group boats of similar performance. CDL is therefore expressed not in terms of rating, but in meters of boat length.

The CDL limits suggested by ITC are as follows:
17.0 m ≥ Class A > 11.6 m
11.6 m ≥ Class B > 9.7 m
9.7 m ≥ Class C > 8.5 m

One of the first uses of CDL will be to define the limits for the three classes at the 2015 ORC World Championship in Barcelona, with the same limits recommended by the ITC for at the 2015 ORC European Championship in Parnu, Estonia.

Martin Nilssons Salona 37 Vencom blir uppflyttad en klass

Några båtar i jämförelse:
Vencum Salona 37 CDL= 9.82m GPH 615 blir 615.7
Ramdata (Lenco) Salona 37 CDL=9.73m GPH 618.9 blir 619.2
Pro4U First 36.7 CDL= 9.23m GPH 620.4 blir 620.8
Scugnizza NM38S CDL= 9.51m GPH 610 blir 609.9
Low Noise M37 CDL= 9.33m GPH 620.5 blir 621.1
Hansen X-37 CDL= 9.48m GPH 616.7 blir 617.3
Grynet Dehler 34SV CDL=9.07m GPH 626.4 blir 627.1
Ree Dehler 35 CDL=9.17m GPH 620.0 blir 620.4

Slutsats: Mindre sportbåtar hamnar i en lägre klass,  Farr 30 till lexempel behöver inte längre köra i bland 40-fotarna. Stora båtar i vår klass åker upp ett snäpp som till exempel NM38S Scugnizza, Martin Nilssons Salona 37 och Ramdata fd Lenco. X-37 Hansen klarar sig kvar liksom världsmästarna M-37 Low Noise. Själva får vi ett något gynnsammare mättal till säsongen än de flesta andra.
Ska bli kul att se när det går att köra testbreven.

Här har ni alla:
http://www.orc.org/news/2014/Test%20Run%202015.pdf

13 kommentarer:

Pelle sa...

Hur kan samma båttyper få olika Class Division Length (CDL)?

Anders Nilsson sa...

Bakomliggande faktor för CDL är i huvudsak kryssfarten. Är kryssfarten och CDL olika för samma båttyp så har de också olika konfigurering.

Anders B sa...

Snälla Anders, använd aldrig röd text på blå botten! Sånt ser inte jag (och dom andra 8% av jordens manliga befolkning) pga röd/grön färgblindhet.

Anders Nilsson sa...

Hoppas det är fixat nu.

Pelle sa...

Lenco klarar sig nästan. Vad gör de då?
Kommer Martin Nilsson att satsa på fockar? Reval Café satsade ju på att maxa på VM och gick ju bra i mellanklassen.

Anonym sa...

Kanske dags att damma av mitt gamla mätbrev.
Var hittar jag 2014 års ORCi mätbrev?
Anders Mohlin

Anders Nilsson sa...

Kul Mulle
Jag kan se om jag får tag på det.
Skriv till mig på sundetregatta@hotmail.com

Anders Nilsson sa...

Jag var och kollade på Lenco och de körde med 170kg bly i för att nå GPH 615.
Martin har två val:
- Class B - genua och stora spinnakrar
- Class C - fock utan code och små spinnakrar

Unknown sa...

Undanvindseglen bör inte påverka CDL alls. CDL är medelvärdet av den mätta längden IMSL och kryssfarten vid 12knops vind omvandlad till en längd under antagadet att Froudes tal är 0.28. För att sänka CDL bör det, förutom det uppenbara med mindre kryssegel, funka att ta ur ballast vilket sänker IMSL och minskar RM

Anders Nilsson sa...

Ja, så borde det bli. Fel av mig där med små spinnakrar.
Sakta ner kryssfarten som du säger genom att minska krysstället och en vekare båt. Minska besättningsvikten kanske också hjälper till med sista centimetrarna.
Det här påverkar då även spinnakerytan så det borde väl ge större spinnakrar på de som haft förminskade sådana.

Unknown sa...

Hej Anders,
Hur menar du att Scugnizza åker upp till B? Deras CDL 9,51 ligger ju väl inom ramen för klass C.

Anders Nilsson sa...

Det är rätt det du säger.

Anders Nilsson sa...

Intressant - jag var helt övertygad om att Lenco skulle klara sig.
De får nog lägga i mer bly.