måndag 18 november 2019

Fredagsbilden #8 - andra halvan på 50-talet - ingen tvekan om vem som är Kungen

Ingvar Jönsson ute med Trapezjollen och testar nya segel. i lugnt väder. Vem som är kung? Elvström så klart.

Bilden är särskilt kul tycker jag för den har två kopplingar till min egen segling. Jag kom igång att segla igen, efter uppehåll under lundatiden, tack vare att Anders Bergmark på Hållfasthetsinstitution på LTH frågade mig om jag ville gasta på hans Express.
Sugen på att segla ännu mer åkte jag hem och hämtade min Laserjolle och la den i Limhamn. Döm av min förvåning så var det bara jag som seglade Laser i Limhamn. Stendött året är 1990. Jag ligger, då för att ha något att göra och, planar jämsides med just färjan Scania som på bilden kör ut mot Dragör.
Den andra kopplingen är just Ingvar som samlade ihop Skånes alla Laserseglare och skapade ett TFO i Malmö. Ett fantastiskt tillfälle till kvalificerad träning och jag utvecklades otroligt de åren det fanns.
Svenska Seglarförbundet det är något jag saknar här nere!!!

1 kommentar:

Anders B sa...

Anders,
Vi lärde oss mycket i Expressen. Jag köpte den för att jag var trött på LYSsegling med Banner28:an. Ville lära mig segla ordentligt och det gör man väl bäst i entypsbåt!! Och nu sitter man här med en båt som ingen annan har inom 50 mils avstånd. Och är hänvisad till SRS. Man undrar vad det finns för cirkelgångar det finns i hjärnan. Men sanningen är väl att egentligen tänkte jag inte kappsegla särskilt seriöst med den båt jag har. Men din blogg och Blur väckte den björn som sov. Det har du (och Peter G) gjort bra!